Hon har arbetat i hela vÀrlden, men det Àr i Stockholm hennes rötter finns. NÀr FN-veteranen Yasmine Sherif under nÄgra sommardagar besöker den svenska huvudstaden Àr det med en uppmaning att relationen mellan hemlandet och vÀrldssamfundet ska utvecklas.
ââSom svensk Ă€r det viktigt att vara stolt över att vi har en tradition av empati och av vĂ€rldsfrĂ„gor. VĂ„ra vĂ€rderingar ligger i linje med de som rĂ„der inom FN, sĂ€ger hon till TT.
ââVi kan hjĂ€lpa till att skapa ett starkare FN.
"RĂ€tt till utbildning fundamental"
Yasmine Sherif Àr chef för Education Cannot Wait (ECW), en FN-fond för utbildning i krissituationer med bas i New York och har jobbat inom FN sedan 1980-talet.
RÀtten till utbildning Àr en grundlÀggande mÀnsklig rÀttighet, pÄpekar hon.
ââHar man inte fĂ„tt en grundskoleutbildning och inte lĂ€rt sig att lĂ€sa, skriva eller tĂ€nka kritiskt kan man inte anvĂ€nda sig av sina politiska, civila och ekonomiska rĂ€ttigheter. DĂ„ blir man förslavad, sĂ€ger hon och tillĂ€gger att det Ă€r en taktik som talibanerna i Afghanistan nu anvĂ€nder sig av gentemot flickor, nĂ€r dessa förbjuds gĂ„ i skola.
Könsapartheid?
Yasmine Sherif har sjÀlv stor erfarenhet av landet dÀr hon 1990 stationerades under sitt första FN-uppdrag. 2021 ledde hon en kvinnlig FN-delegation, som besökte Afghanistan och dÀr mötte ledningen för talibanerna.
Regimens beslut 2022 att förbjuda kvinnor frÄn att studera vid universitet och högskolor har fÄtt förödande konsekvenser, enligt Sherif.
ââMĂ„nga refererar till det hĂ€r som könsapartheid. Rent juridiskt finns inte ordet, men jag tycker inte att man kan jĂ€mföra det med nĂ„got annat, sĂ€ger hon.
ââAtt som kvinna inte fĂ„ studera i Afghanistan Ă€r detsamma som att mĂ€nniskor inte skulle fĂ„ studera pĂ„ grund av att de har en viss hudfĂ€rg.
LÄngtgÄende konsekvenser
LÀget Àr illa Àven pÄ andra platser. Bristen pÄ skolundervisning i bland annat Latinamerika, Mellanöstern och Ukraina fÄr lÄngtgÄende konsekvenser för hela vÀrldssamfundet.
ââOm barnen dĂ€r inte fĂ„r nĂ„gon grundlĂ€ggande skolgĂ„ng kommer de en dag att knacka pĂ„ vĂ„r dörr. De flesta förĂ€ldrar i konfliktdrabbade lĂ€nder vill att deras barn ska kunna lĂ€sa och skriva och utveckla sina talanger, sĂ€ger hon.
ââDe Ă€r redo att sĂ€tta sig pĂ„ en bĂ„t för att ta sig över Medelhavet till Europa för att uppnĂ„ det.
FörÀldrarnas val Àr förstÄeligt, anser hon.
ââHade jag bott i ett krigsdrabbat land utan skola hade jag hade gjort samma sak. Vill man inte att dessa mĂ€nniskor ska komma hit fĂ„r man se till att de har tillgĂ„ng till en ordentlig utbildning i sina hemlĂ€nder, sĂ€ger hon.
OrÀttvisor under pandemin
Att det rÄder skilda förutsÀttningar mellan vÀrldens lÀnder vad gÀller tillgÄngen till utbildning blev ocksÄ extra tydligt under pandemin, enligt Yasmine Sherif.
ââDistansundervisning fungerar i lĂ€nder med utbyggd infrastruktur, men inte i ett land som exempelvis Tchad, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:
ââDet bestĂ„r till 90 procent av öken och man har inte tillgĂ„ng till wifi. SĂ„ ser det ut i de flesta lĂ€nder vi arbetar i.
"Har aldrig gett upp"
Under sina Är inom FN har Yasmine Sherif ofta varit i krigs- och konfliktomrÄden. Vid sidan av Afghanistan har hon bland annat arbetat i Kambodja, Bosnien och Sudan. Hon berÀttar att hon mÄnga gÄnger bevittnat fasansfulla scener, men trots det aldrig övervÀgt att kasta in handduken.
ââIbland har jag grĂ„tit nĂ€r jag kĂ€nt mig maktlös inför djupt mĂ€nskligt lidande eller avsaknad av agerande frĂ„n de som kan agera. Men det som Ă€r svĂ„rt gör ocksĂ„ att man blir mer övertygad, att man kĂ€mpar mer.
Att leva i tron att det gÄr att förÀndra hela vÀrlden anser hon dock vara meningslöst.
ââMen lyckas vi exempelvis förĂ€ndra livet för en enda flicka som vĂ„ldtagits i Kongo-Kinshasa sĂ„ betyder det allt. Varje liv Ă€r vĂ€rdefullt, sĂ€ger Yasmine Sherif.