Under parollen "Pot for Shots" erbjuder en marijuanabutik i Michigan en gratis joint till kunder över 21 Är som kan visa upp ett intyg pÄ att de har vaccinerat sig mot covid-19.
ââVi Ă€r alla stressade, men vaccinet Ă€r förhoppningsvis det som Ă€ntligen kommer att sĂ€tta stopp för den hĂ€r pandemin och vi vill belöna mĂ€nniskor som tar vaccinet, sĂ€ger butiksĂ€garen Jerry Millen till mediebolaget CNN.
ââKan jag göra det minsta lilla för att hjĂ€lpa till att fĂ„ slut pĂ„ pandemin, och det hĂ€r Ă€r sĂ€ttet jag kan göra det pĂ„, sĂ„ lĂ„t det ske.
Lockar med gÄvor
Miller Àr lÄngt ifrÄn ensam om att försöka dra sitt strÄ till stacken nÀr det gÀller att övertala mÀnniskor som inte tycker att immunitet mot en sjukdom som har dödat över en halv miljon amerikaner Àr ett tillrÀckligt argument.
Fler och fler företag meddelar att de erbjuder sina anstÀlla ledigt, en bonus eller ett presentkort om de gÄr och vaccinerar sig.
Andra erbjuder gratis produkter eller rabatter till den som kan bevisa att den har fĂ„tt en spruta â oavsett om det Ă€r en anstĂ€lld eller inte. Det handlar om allt frĂ„n munkar och taxiresor till öl och popcorn till biobesöket. Som tur Ă€r erbjuder en kontorsmaterielkedja fri laminering av vaccinationsintyget för alla som har fĂ„tt tvĂ„ doser och som vill skydda den vĂ€rdefulla papperslappen i gratisdjungeln.
För företagens del Àr det förstÄs ett öppnare samhÀlle som hÀgrar i horisonten, med möjligheter att fÄ i gÄng verksamheter som drabbats hÄrt av pandemins restriktioner.
Effektivt?
Beteendevetare har dock sagt att den hÀr typen av incitament inte nödvÀndigtvis Àr det mest effektiva sÀttet att öka vaccinationsgraden. Förutom att kampanjerna Àr dyra kan företagens anstrÀngningar ocksÄ tolkas som att vaccinering Àr nÄgot farligt som mÄste uppmuntras genom sÀrskilda stimulansÄtgÀrder.
Forskare vid University of California har nyligen undersökt sms som skickats ut för att fÄ fler att vaccinera sig mot influensa. De har kommit fram till att det som fungerade bÀst var meddelanden som pÄminde personer om en redan inbokad tid och som var formulerade pÄ ett sakligt och korrekt sprÄk som förvÀntas av en vÄrdgivare.
Doktoranden Jon Bogard, som deltog i studien, har enligt The New York Times sagt att klistermÀrken och knappar med vaccinationsbudskap kan vara en bÀttre motivation eftersom det kan fÄ mÀnniskor att kÀnna att de Àr del av ett större socialt sammanhang.