Svenska kyrkan avslutar samarbetet med den amerikanska kapitalförvaltaren Fidelity. Anledningen är att Fidelity inte gör de förändringar som kyrkofondens nya etiska riktlinjer kräver, skriver Upsala Nya Tidning och Dagens Industri.
Vi vet inte exakt varför de valt att inte förändra sitt innehav, men det är väl den affärsmässiga bedömning de gör, säger Lars Fridner, tillförordnad generalsekreterare i Svenska kyrkan, till Upsala Nya Tidning.
Fidelity har förvaltat en tiondel av kyrkofondens tillgångar, cirka 250 miljoner kronor. I väntan på nya placeringsalternativ placeras pengarna i räntebärande papper.
Svenska kyrkan antog i september 2002 nya etiska riktlinjer för sina investeringar. I samband med det har samtliga förvaltare granskats.
Styrelsen för kyrkofonden har även beslutat att avveckla innehavet i sjukvårdsföretaget Abbot Laboratories och bioteknikföretaget Wyeth samt i konsumentvaruföretagen Heinz, Royal Numico, Nestlé och Unilever.
Det totala marknadsvärdet i kapitalförvaltningen för Svenska kyrkan uppgick vid halvårsskiftet till 2 835 Mkr.