EU-kommissionen öppnade på torsdagen för ett transportbidrag som kan komma att uppgå till 50 miljoner kronor om året till Volvo lastvagnar i Umeå. Bidraget ska täcka 30 procent av lastbilsjättens transporter inom landets gränser.
Volvo lastvagnars hyttfabrik i Umeå, med 2 500 anställda, går för högtryck. Enligt företaget har det aldrig tillverkats så många hytter i Umeå som nu, omkring 50 000 hytter om året.
Efter tillverkningen i Umeå transporteras hytterna till Volvos fabriker i Tuve i Göteborg, Gent i Belgien och på andra håll i världen för slutmontering. Det är delar av dessa transporter som efter torsdagens besked från EU kan betalas av det statliga transportbidraget.
Med dagens rekordstora produktionsvolym på cirka 50 000 hytter om året innebär det ett transportstöd på 50 miljoner kronor om året, sade Volvo lastvagnars informationschef Thor Persson till TT.
Torsdagens besked från EU-kommissionen i Bryssel öppnar även för ytterligare investeringar enligt företagsledningen. Volvo har långt gångna planer på att investera 650 miljoner kronor i en täcklackeringsanläggning, som i så fall blir det tredje steget i en omfattande upprustning av fabriken i Umeå.
En viktig förutsättning för att Volvos ledning genomför satsningen i Umeå är om ett investeringsstöd beviljas. Volvo har ansökt om 130 miljoner kronor, statliga Nutek har ställt sig bakom ett stöd på 70 miljoner kronor. Nu återstår det att se vad regeringen fattar beslut om, sade Thor Persson.
Volvo förlorade för några år sedan transportbidraget efter att EU klassat hytterna som en färdig produkt och inte som en komponent i tillverkningen. Det kunde betraktas som ett driftsstöd och sådana stöd är inte tillåtna enligt EU-bestämmelserna.
Ansvariga ministrar på näringsdepartementet jublade också över det nya beskedet.
"Det är viktigt för att svenska företag ska kunna hävda sig i den hårda konkurrensen", sade näringsminister Leif Pagrotsky i en skriftlig kommentar.
Och biträdande näringsminister Ulrika Messing var inne på samma spår.
Det vi har gjort nu är att se till att Volvo kan verka på samma villkor som sina konkurrenter. De får nu samma stöd som fordonsindustrin i Tyskland och Frankrike, sade hon.
Hon tillade att Volvos lönsamhet var en förutsättning för att stödet skulle bli aktuellt:
Hade inte Volvo varit lönsamt hade det inte hjälpt att skjuta till transportstöd. Stödet ska bara ses som ett sätt att korta avstånden och kan jämföras med andra typer av stöd till företag i norra Sverige.
Regionalpolitiskt är transportbidraget också en framgång. Varje Volvoanställd leder till sysselsättning för ytterligare tre-fyra personer bland underleverantörer och servicenäringarna, enligt Thor Persson.