Danskt flygbolag överger Norrland

Umeå2002-12-19 16:53

Mindre än två månader efter starten säger Danish Air Transport (DAT) upp avtalet om Norrlandsflyget med Rikstrafiken.

Det hårt kritiserade bolaget anger en vikande marknadsutveckling och olämpliga flygplan som orsaker till sitt beslut.

Det är beklagligt att det inte gick. Vi tyckte nog att de var på väg att åtgärda den kritik som riktats mot bolaget, säger Kjell Dahlström, generaldirektör i Rikstrafiken till TT.

DAT har sedan den 27 oktober trafikerat de Norrlandslinjer som statliga Rikstrafiken upphandlade i augusti i samverkan med Luftfartsverket.

De linjer som berörs är Gällivare-Arlanda, Hemavan-Arlanda, Arvidsjaur-Arlanda, Vilhelmina-Arlanda, Storuman-Arlanda och Lycksele-Arlanda.

En kort tid efter starten i oktober började klagomålen komma in från resenärer och flygplatserna i Norrland. Höjda biljettpriser hade skrämt bort en stor del av passagerarna.

Under november månad tappade Lycksele flygplats 20 procent av passagerarna jämfört med samma månad förra året. Både Arvidsjaurs och Storumans flygplatser tappade under samma tid 17 procent av sina passagerare.

Dessutom motsvarade inte de flygplan som användes kraven på bagagekapacitet.

För allmän trafikplikt krävs att varje passagerare ska kunna ta med sig 20 kilo i bagage. Det klarade inte flygplanstypen ATR 42.

Vi uppfattade nog att de hade plan som skulle klara detta, men det hade de inte. Det var vi tyvärr inte medvetna om, säger Kjell Dahlström.

Alla de berörda flygplatskommunerna uppvaktade i förra veckan näringsdepartementet och Rikstrafiken med krav på åtgärder för att få ordning på Norrlandsflyget.

Och nu väljer alltså DAT att ge upp sitt åtagande.

Nu gäller det för Rikstrafiken att snabbt hitta en lösning på den uppkomna situationen, annars riskerar Norrlands inland att bli utan flyg när DAT slutar flyga den 20 juni 2003.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!