Kraven höjs på taxiförare

Från den 1 november i år ersätts det gamla taxiförarprovet av ett nytt nationellt prov. I Vägverkets nya föreskrifter har kunskapskraven skärpts på en rad punkter.

Umeå (TT)2004-08-05 05:03

Taxiförbundet saknar fortfarande ett körprov.

-- Vi har alltsedan 1998 strävat efter att kunna återinföra körprovet. Vi tycker det är fel att man inte behöver någon körvana över huvud taget för att få taxiförarlegitimationen, säger Thomas Winskog, förbundsdirektör på Svenska taxiförbundet.

Men förbundet ser ändå positivt på det nya provet.

-- Vi tycker det är bra att man ställer krav på de som ska köra taxi. Det är bra för vårt anseende och yrkets attraktionskraft. Det ger en viss status att man är yrkesförare och proffsig i trafiken, säger Thomas Winskog.

Lyhördhet

I det nya provet ska de blivande taxiförarna kunna beräkna det ungefärliga priset på en taxiresa. De ska också veta hur man lämpligast hanterar alkohol- och drogpåverkade passagerare.

Taxiförarna ska vara lyhörda för passagerarnas, särskilt barns och funktionshindrades, krav på service. De ska inse att taxibilen bör vara ren och kunna bedöma hur starka dofter, tobaksrök och allergiframkallande ämnen kan påverka passagerare. De ska också kunna hantera rullstolar och rullatorer.

De blivande förarna ska dessutom känna till en rad sjukdomar och funktionsnedsättningar och deras kännetecken och symboler samt det bästa sättet att vid behov hjälpa dessa passagerare.

De ska dessutom känna till lyftteknik och kunna bedöma hur bland annat alkohol och trötthet påverkar körförmågan.

Fria åkare som inte är anslutna till beställningscentraler påverkas mest av de skärpta kraven.

Svarttaxi

-- I beställningscentralerna, som Taxi Stockholm och Taxi Göteborg, är kraven redan mycket mer långtgående än de som ställs i det nya provet. Varumärket är viktigt och man ställer redan höga krav på service och uppträdande, säger Winskog.

När kraven höjs klarar färre ribban. Då taxiförarlegitimationen infördes 1995 ökade antalet svarttaxi markant. Bland taxichaufförerna varierar åsikterna om de nya reglerna.

-- Det hittar på så mycket tokigt. Sånt här kan taxibolagen sköta själva, det behövs inte skrivas regler för allt, säger Bo Nilsson, taxichaufför i Umeå, till Västerbottens Folkblad.

Kollegan och konkurrenten Jan Larsson håller inte med:

-- Det här är saker som varje chaufför ska kunna och det är inte fel att det skrivs in i regelverket så att nya chaufförer vet vad som gäller, säger han till tidningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!