Formen har betydelse, även på vardagsprylar. Vi väljer hellre en diskborste med ett utseende som faller oss i smaken än en som bara diskar bra.
Lyckad formgivning ska förena både estetiska och funktionella krav. På landets enda renodlade högskola för utbildning av industridesigner är detta självklart. Så är det inte överallt.
-- Jag tror att industriföretag över hela landet börjar inse vilken potential det finns i industridesign. Många borde använda sig mera av den i produktutvecklingen än de gör i dag, säger Tapio Alakörkkö.
Det är bland annat mot den bakgrunden som satsningen på ett speciellt Designår 2005 kom till. Tanken är att visa mångfalden bland det som redan finns inom området och på så sätt bidra till att öka förståelsen för designens betydelse.
I Umeå ska representanter för olika företag i en seminarieserie berätta för allmänheten om hur design kan användas för att sälja olika produkter.
-- Vi kommer också att ställa ut elevernas examensarbeten på två ställen i landet, här i Umeå på våren och på Volvo Showroom i Stockholm under sommaren. På så sättet får vi en bredare publik och en kontaktyta mot studenternas samarbetsföretag, säger Tapio Alakörkkö.
Volvo, Saab, Electrolux, Ericsson, Scania, Atlas Copco, ABB -- sedan Designhögskolan startade 1989 har raden av industriföretag som skolan samarbetar med blivit allt längre. Under en treårig basutbildning får studenterna varva teori med praktik i olika terminsprojekt, handledda av yrkesverksamma industridesigner.
Det intima samarbetet med företagen fortsätter under studenternas avslutande examensarbeten och i den tvååriga magisterutbildning man kan välja efter basutbildningen.
Magisterutbildningen erbjuder tre specialinriktningar -- transportdesign, avancerad produktdesign och interaktionsdesign. Undervisningen sker på engelska och runt hälften av studenterna kommer från andra länder. Just nu finns studenter från 19 nationer på magisterutbildningen.
På transportdesignprogrammet är det bilen som står i centrum. Det är också bilindustrins krav som ligger bakom det gapande hålet i marken utanför skolan. Där ska snart en utbyggnad stå klar som ökar dagens lokalyta till 4 500 kvadratmeter i en extra satsning på transportutbildningen.
-- Vi har inlett ett samarbete med Chalmers i Göteborg och bilföretagen i Sverige, på så sätt ska vi vässa transportdesignutbildningen ännu mer. Målet är att kunna erbjuda bilföretagen utbildad personal på internationellt konkurrenskraftig nivå, säger rektor Bengt Palmgren, som leder projektet.
Chalmers ska stå för den tekniska delen i satsningen, utbilda civilingenjörer, medan Designhögskolan tar hand om den del som har att göra med utbildning av industridesigner. Bilföretagen kommer att ha inflytande över hur utbildningarna utformas och kommer också att delta under själva utbildningen.