Eva Rydell är en av de 175 000 av elbolaget EON:s kunder som drabbades av strömavbrott efter orkanen Per i januari. Enligt EON skulle utbetalningarna till de drabbade kunderna vara klara i mitten på juni, men inga pengar har ännu nått Eva Rydell, trots att hennes svåger och svärfar som även de bor i Ulrika har fått sina pengar.
- Jag har bombarderat EON:s kundtjänst med telefonsamtal, men ingen vet varför pengarna dröjer. Det hade varit okej om de hade kunnat ge mig ett klart besked, men i stället säger de att mitt fall kanske måste utredas, men jag vet att jag var utan el, säger hon upprört.
För Eva Rydell handlar det om en summa på 2 700 kronor, pengar som hon nu behöver.
- Man undrar vad de har för system, det verkar i alla fall varken vara efternamn eller postnummer, säger hon.
På EON beklagar man att utbetalningarna dröjer.
- Vår ambition var att vi skulle vara klara inom fyra månader, men det stannade tyvärr bara vid en ambition då det har tagit längre tid att betala ut ersättning till de 175 000 drabbade hushållen, säger Johan Aspegren presschef på EON.
Han bekräftar dessutom Eva Rydells teori om att bolaget inte har något system för i vilken ordning pengarna betalas ut.
- Nej, vi har i princip alla kunder som ska få ersättning samlade i en hög och så betar vi av vartefter, det kan helt enkelt vara så att hennes ärende ligger längst ned i högen, och det är jättesorgligt att det blivit så, säger Johan Aspegren.