20 000 kom till marknaden

En del saker Àr kanske bÀst som de Àr. Ulrika marken, till exempel. HÀr snurrar karusellerna som förr, Nykilsbarnen har ledigt frÄn skolan och Tomas frÄn Ljung sÀljer gardiner, precis som de senaste 44 Ären.

Lill-Folkes har sin givna plats pÄ omrÄdet.

Lill-Folkes har sin givna plats pÄ omrÄdet.

Foto: Adam Wrafter

ULRIKA2016-09-08 20:55

Det mest unika Àr djurmarknaden. Den klaras som vanligt av redan pÄ förmarken pÄ onsdagen.

20 000 besökare

Nu Àr det torsdag och riktig marknadsdag. Kanske Àr 20 000 besökare i Ulrika de tvÄ marknadsdagarna, men det Àr inte trÄngt.

Bara varmt. I tÀltet invid skolan sitter Siv och Folke Wasén och kopplar av med lite pommes frites. De kallar sig Lill-Folkes och har spelar i 30 Är pÄ Ulrika marken. FrÄn början var Ivan och Barbro frÄn Motala ocksÄ med i orkestern, men de Àr borta nu. Siv och Folke tÀnker inte sluta.

– Vi spelar inte pĂ„ nĂ„gra andra marknader, men den hĂ€r platsen intill skolan Ă€r vĂ„r, sĂ€ger Folke. I dag har vi spelat fem timmar i strĂ€ck. Sedan fick vi lite pommes och gjorde paus. Nu orkar vi nog inte mer.

Tradition

Årets marknad Ă€r den 153:e i ordningen, sĂ„ givetvis har en del saker hunnit Ă€ndra sig under Ă„ren.

– Men det Ă€r en traditionsmarknad, sĂ€ger Johan Netz i marknadskommittĂ©n.

– Jag kommer faktiskt inte pĂ„ nĂ„gon enda nyhet för Ă„ret.

Tomas Gingred Àr frÄn BorÄstrakten kom hit med sin pappa för 44 Är sedan för att sÀlja tyger och gardiner. Pappa Àr borta, men Tomas kommer tillbaka varje Är.

– Jag har stĂ„tt pĂ„ mĂ„nga marknader, men nu Ă€r det bara Ulrika, sĂ€ger han.

Varför?

Han funderar.

– Det Ă€r omgivningarna. Och folket. Jag trivs hĂ€r. SĂ€ljer bra.

Skolresa

Nykils sjÀtteklassare sÀljer bröd för att fÄ pengar till skolresan, precis som vanligt. Och precis som vanligt sÄ Àr det mest mammorna som har bakat.

– Limporna sĂ€ljer bĂ€st, avslöjar Demail Karlsson.

Inte lÄngt dÀrifrÄn sÀljer Gammalkils IF:s förre ordförande Jan Gustavsson lotter tillsammans med sin Sonja.

– Jag har sĂ€kert hĂ„llit pĂ„ i 50 Ă„r, sĂ€ger Jan.

Och varför Àndra pÄ ett vinnande koncept?

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om