Som tidigare nämnts så kommer verksamheten att digitaliseras och därmed kommer inte kontoret i hamnen att behövas längre. På Tillväxt Motala AB har man konstaterat att besöken minskat och man vill även jobba tätare med företagare. Informationen ska flyttas dit turisterna rör sig, på nätet och hos turismaktörerna.
Trots att man kan söka mycket information digitalt, så kommer man att få ett personligt bemötande på 16 platser runt om i Motala kommun i sommar.
– Det personliga mötet är jätteviktigt, säger Jessica Hallros, turistchef Tillväxt Motala AB. Det blir 16 bemannade InfoPoint plus ytterligare fyra ställen där man kan få trycksaker och liknande, säger hon.
En InfoPoint erbjuder broschyrer och kartor samt möjlighet till personligt bemötande. Turistinformation som alltså kombineras med aktörernas ordinarie utbud och verksamhet.
En förstärkt InfoPoint kommer det att bli i hamnen hos Svecia Travels AB i Tullkammaren, med turistinformatörer på plats hela sommaren i juni till augusti, dagligen mellan klockan 10 - 18.00.
– När man en gång i tiden flyttade turistbyrån från biblioteket till hamnen blev det en jättestor ökning av antalet besökare. Det var förresten en idé av Claes-Göran Österlund, säger Lotta Karlsson, vd Svecia Travels, och fortsätter:
– Vi ser fram mot uppdraget, vi tycker det är en spännande utveckling av besöksnäringen i Motal. Med tanke på att hamnen är så välbesökt på sommaren känns det rätt att det finns en förstärkt InfoPoint här.