Statliga Vinnova och Volvo Aero satsar tillsammans 126 miljoner kronor under fyra år på att utveckla lättviktskomponenter till miljövänligare flygmotorer.
Projektet presenterades när näringsminister Maud Olofsson på onsdagen invigde en ny typ av produktionsutrustning som ingår i en större långsiktig investering på 1,5 miljarder kronor i Trollhättan.
Det ställs samma krav på flygindustrin som på bilindustrin när det gäller att minska utsläppen och då är det naturligt att staten är med och finansierar, säger Maud Olofsson.
Hon tillägger att det är bra för Sverige att få det kunnande som satsningen innebär.
Om vi ska klara klimatkraven och om vi ska minska utsläppen med den höga ambition vi har måste vi satsa rejält på forskning, säger Olofsson.
Volvo Aeros vd Olof Persson säger att företaget, som allt mer kommit att arbeta med civil flygverksamhet, inte längre bara producerar komponenter som de stora flygmotortillverkarna beställer utan i ökad utsträckning sysslar med eget utvecklingsarbete.
Sedan början av 70-talet har bränsleförbrukningen inom flyget minskat från en halv liter per mil och passagerare till mellan 0,2 och 0,3 liter per mil, säger marknadschef Staffan Zackrisson.
Målet är ytterligare en halvering fram till 2020.
För att det ska lyckas krävs bland annat en kraftig viktreduktion. Det är där den gemensamma satsningen mellan Vinnova och Volvo Aero kommer in.
Både motorer och flygkropp måste göras lättare. En viktig bit är också att förbättra flygledningen så att flygplan inte ligger och cirklar runt flygplatserna i onödan i väntan på att kunna landa.
Efter de omfattande motorbeställningar som ska levereras de kommande åren väntar nästa stora steg i utvecklingen med nya flygplanstyper efter 2013. Då räknar Volvo Aero med att ha kunnat utveckla och testa sina lättviktskomponenter så att man kan hävda sig i den internationella konkurrensen.
Satsningen på utveckling kompletteras med investeringar i produktionsprogrammet. Den anläggning bestående av fem sammanbyggda maskiner som invigdes på onsdagen medger exempelvis en kraftig automatisering och effektivisering av produktionen.
Ett viktigt skäl för Volvo Aero att göra den här investeringen är att vi har en strategi som går ut på att utveckla vår verksamhet i Sverige, säger Persson.