Varsel väntas vid Saab Automobile

Trollhättan2002-11-18 13:52

Inom ett par veckor ska de anställda på Saab Automobile i Trollhättan få besked hur stora personalminskningar som måste till för att sänka kostnaderna.

Vd Peter Augustsson utesluter inte uppsägningar efter första halvårets förlust på 1,2 miljarder kronor.

Bakom kravet på minskade kostnader och förbättrad lönsamhet står inte minst ägaren General Motors.

Det är naturligtvis en press på Saab att komma till lönsamhet, men den pressen är varken större eller mindre än den har varit, säger informationschef Niklas Andersson till TT.

Andersson tillägger att både Saabs och GM:s ledning nu ser möjligheter att förbättra lönsamheten när den nya 9-3-modellen lanserats. Syftet är att i första hand hålla nere förlusten på en låg nivå nästa år

Produktionen är sedan ett par veckor uppe i maxtakt på 330 bilar om dagen vilket motsvarar 70 000 bilar om året.

Från fackligt håll är vi inte överraskade eftersom vi kunnat ta del både av ekonomin och försäljningssiffrorna. Och det har gått tungt, säger verkstadsklubbens ordförande Paul Åkerlund som ändå ser det som positivt att GM engagerar sig i Saabs verksamhet.

Själv är han tveksam till om Saab mäktar öka försäljningen från fjolårets 126 000 bilar till ledningens mål på knappt 130 000 bilar i år. Som det ser ut just nu lutar det snarare åt 125 000.

Men läget kan ju förändras snabbt, säger Åkerlund.

"Det är ingen tvekan om att åtgärderna kommer att innebära ett minskat personalbehov och uppsägningar kan inte uteslutas. 2003 kommer att bli ett tufft år för Saab, men det är viktigt att ha klart för sig att de åtgärder vi kommer att vidta syftar till lönsamhet på kort sikt och att vi därmed säkrar den långsiktiga konkurrenskraften", skriver Peter Augustsson i ett brev till personalen.

Han konstaterar att förlusten under första halvåret kommer att leda till att även resultatet för helåret blir en stor besvikelse.

Sammantaget har Saab förlorat omkring 15 miljarder sedan 1990.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!