Saabs ställning inom General Motors handlar mindre om när företaget kommer att gå med vinst än om vad Saab tillför koncernen. Den distinktionen gör GM:s Europachef Carl-Peter Forster i en intervju med Automotive News Europe.
Frågan är om Saab positivt bidrar till GM, säger Carl-Peter Forster.
Han besvarar själv frågan genom att konstatera att Saab lockar kunder till GM.
Vi har starka bevis för att inget annat av GM:s märken attraherar den typen av kunder till GM.
Det ryktades tidigare att GM ville lägga ned ett par av sina europeiska fabriker, men på den punkten har Forster uppenbarligen tänkt om.
De fackliga organisationerna inom GM Europa har ju också agerat kraftfullt mot eventuella nedläggningsplaner.
Scenariot att stänga två fabriker är borta, säger Forster.
När det gäller frågan om Saab kommer att gå med vinst räknar Forster, som är ordförande i Saab Automobile, med att Saab kommer att redovisa vinst om inte förr när nya teknologier och plattformar introduceras.
För GM handlar det om den nya så kallade Deltaplattformen som kommer att utgöra grunden för nästa generations kompaktbilar, det vill säga nästa Opel Astra.
Saabs vd Jan Åke Jonsson vill också bygga en mindre Saabmodell på samma plattform för att understryka Saabs svenska identitet och skapa bättre förutsättningar för att utnyttja kapaciteten i Trollhättefabriken.