Debra Kelly-Ennis, 45 år, har utsetts till ny chef för Saab Automobile i USA. Hon kommer närmast från ett chefsjobb på Oldsmobile och får till uppgift att fördubbla Saabs försäljning på den amerikanska marknaden inom fem år.
Den avgående chefen Daniel Chasins, 49, flyttar till Trollhättan och blir chef för Saabs framtida modellprogram.
Förra året sålde Saab 37 557 bilar i USA och målet är att via ett bredare modellprogram nå 70 000 bilar inom fem år. Lanseringen av Saabs nya 9-3 Sportsedan i oktober är första steget mot det målet.
Nästa år kommer cabrioletversionen som är speciellt intressant för den amerikanska marknaden.
Debra Kelly-Dennis kom till General Motors 1999 som varumärkeschef för Chevrolet S-10 pickup. Hon fick sedan en chefsposition inom Sunbeam Corporation innan hon blev marknadschef för Oldsmobile.
Enligt branschtidningen Automotive News vill Chasins gärna få den uppmärksammade konceptbilen 9X förverkligad liksom en större stadsjeep.
Båda finns på önskelistan, säger Saabs presschef Christer Nilsson.
Chasins har tidigare arbetat hos Saab i Trollhättan.
Han var med om framtagningen av Saab 9-5 och känner väl till förhållandena här, säger Nilsson.