Novemberförsäljningen i USA rasade med 29,1 procent till 2 452 sålda bilar för den krisdrabbade biltillverkaren Saab enligt statistik presenterad av nyhetsbyrån Reuters. Siffrorna är justerade för säsongsvariationer och återspeglar därmed att november i år hade en försäljningsdag mindre än november i fjol.
Under årets första elva månader har Saab därmed backat med 21,8 procent till 34 738 sålda bilar.
För Saabs moderbolag GM blev det också ett novemberfiasko. Den världsledande fordonstillverkaren tvingades konstatera att försäljningen i USA rasade med 13 procent till 297 355 fordon, exklusive Saabs försäljning.
För Volvo går det bättre. Volvos dotterbolag Volvo Cars of North America sålde 10 889 fordon i USA i november i år, vilket var 6,9 procent fler än under samma månad i fjol enligt säsongsjusterade försäljningssiffror presenterade av nyhetsbyrån Reuters.
Under årets elva första månader sålde företaget 126 860 fordon, vilket är 3,3 procent fler än under samma period 2003.
Ford som äger Volvo redovisade dock en sjunkande novemberförsäljning i USA. Försäljningen sjönk med 4,3 procent till 217 859 fordon, justerat för säsongsvariationer och exklusive importmärken som Volvo, Jaguar och Land Rover.
I Sverige var november en härlig månad för Volvo. Upp 19 procent, något mer än totalmarknaden. Däremot var det dystrare för Saab som fick nöja sig med en blygsam uppgång på knappt 2 procent i Sverige.