Värsta Saabkrisen på tio år

Den senaste stora krisen hos biltillverkaren Saab var som värst för tio år sedan, i slutet av 1992.

Trollhättan (TT)2002-11-28 08:26

Då ledde stålbadet till att mer än vart tredje jobb hos Saab i Trollhättan, över 4 000 tjänster, försvann under loppet av tre år.

Saabs bilproduktion har drivits och styrts av olika ägare under åren. Bilmärket föddes hos flygtillverkaren Svenska Aeroplan AB (Saab). Serieproduktionen av Saab 92 inleddes 1949 i Trollhättan.

1969 slogs Saab ihop med lastbilstillverkaren Scania-Vabis. Båda företagen dominerades av familjen Wallenberg. Det nya bolaget fick namnet Saab-Scania.

1990 kom nästa stora föränd-ring. Saab-Scania lade sin personbilstillverkning i dotterbolaget Saab Automobile, där det amerikanska jätteföretaget General Motors (GM) blev hälftenägare.

I samband med detta rationaliserades produktionen. I november 1992 varslades totalt 2 000 anställda, varav drygt 1 600 i Trollhättan. Året efter kunde man konstatera att personalstyrkan i Trollhättan under loppet av tre år minskat från 9 800 till 5 600.

Trots detta fortsatte Saab Automobile att ge dåligt ekonomiskt resultat. Den totala förlusten under 1990-talet blev cirka tolv miljarder. I januari 2000 sålde Wallenberg-sfären även den andra halvan av Saab Automobile till GM.

Men pengarna fortsatte att rinna ut ur företaget. Förlusten blev 200 miljoner år 2000 och 179 miljoner 2001. Samtidigt fick Saab i fjol 4,3 miljarder i kapitaltillskott från GM.

I år hamnade förlusten under de sex första månaderna på 1,2 miljarder. Andra halvåret blir i värsta fall ännu sämre.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!