Tvåhundra jobb försvinner när Sveriges sista däckfabrik går i graven i slutet av nästa år.
Trelleborg AB planerar att lägga ut tillverkningen av diagonaldäck till lantbruks- och skogsmaskiner på underleverantörer i Östeuropa och Asien samt en egen fabrik på Sri Lanka.
Beskedet från den numera världsomspännande koncernen lämnades i samband med tisdagens delårsrapport, men innebar ingen större överraskning för de anställda och Trelleborgs kommunledning.
Det har länge varit känt att marknaden för lantbruks- och skogsmaskindäck av diagonaltyp har minskat kraftigt samtidigt som konkurrensen från främst östeuropeiska tillverkare hela tiden har hårdnat. Redan 2001 minskade däckfabriken i Trelleborg sin tillverkning.
Trelleborg AB har i dag 730 lokalt anställda. Företagsledningen räknar med att 130 medarbetare i produktionen och cirka 70 tjänstemän försvinner när däcktillverkningen upphör.
Vi ska nu mbl-förhandla och det är för tidigt att ange hur många som kan sluta genom naturlig avgång. Vi ska dock göra allt vi kan för att hjälpa dem som behöver finna nya jobb, säger Trelleborgs personalchef Sören Andersson till TT.
Däckfabriken har de senaste åren årligen tillverkat 4 000 ton lantbruks- och skogsbruksdäck vilket utgör 50 procent av koncernens hela tillverkning av diagonaldäck. Men marknaden krymper alltså.
De senaste fem åren har den rasat rejält, säger Sören Andersson.
Däremot ökar försäljningen av radialdäck av den typ som koncernen tillverkar på sin italienska däckfabrik i Tivoli tre mil öster om Rom. Trelleborgsenheten ska leva vidare som koncernens nordeuropeiska center för blandningsverksamhet och andra halvfabrikat.
Kommunstyrelsens ordförande i Trelleborg, Egil Ahl, bekräftar för TT att han redan hade hört rykten om en nedläggning av däcktillverkningen och beklagar det hela.
Varje arbetstillfälle är givetvis viktigt. Men mot bakgrund av de stora nedskärningarna då Trelleborg slutade att tillverka vanliga däck till bilar på 1970-talet så kan man inte tala om någon kris direkt.
På 1970-talet sysselsatte Trelleborg AB omkring 5 000 människor lokalt. I hela världen har koncernen i dag cirka 21 000 anställda.
Dåvarande Trelleborgs Gummifabriks AB bildades 1905 genom en sammanslagning av AB Velox och Helsingborgs Gummifabriks AB. Den huvudsakliga tillverkningen var då cykel- och bildäck. 1962 öppnades den första utländska fabriken i Nederländerna. 1975 lades produktionen av bildäck ned i Trelleborg.
Continentals däckfabrik i Gislaved lades ned 2002. Den hade 772 anställda.