- Vi ska titta närmare på om det går att starta ett nytt projekt landsbygdsvägen för dessa, sade Jörgen Gustafsson från Vägverket i samband med att han mötte byalagen från Ödeshögs kommun.
I veckan var det årsmöte för Byarådet som samlar kommunens byalag, denna gång i Trehörnas samlingslokal Lusthuset.
Samtidigt var det också ett öppet möte för allmänheten om vägfrågor, ett angeläget tema särskilt i denna del av kommunen. Speciellt länsväg 503 mellan Ödeshög och gränsen mot Småland mot Tranås och länsväg 507 mellan Trehörna och länsväg 503 pekades ut som undermåliga.
Boets byalag hade med sig en fem år gammal pärm med sammanställningar från förra vägprojektet. Då deltog byalaget genom att samla in uppgifter om länsväg 503 och hur den skulle kunna förbättras. Kanske har det arbetet inte varit förgäves. Jörgen Gustafsson skulle i alla fall kolla upp om de eftersatta vägarna kunde passa de kriterier som gäller för projekt landsbygdsvägar.
Ett liknande projekt har nyligen genomförts på länsväg 613 mellan Haraldsbo och Drögshult och bekostats med medel från Vägverket till cirka 80 procent, resten av kommunen och de kringboende genom deras arbetsinsatser.
Jörgen Gustafsson redogjorde för Vägverkets uppgifter som gäller skötsel och underhåll. Sedan 1992 har själva utförandet lagts ut på entreprenad, och Vägverket står för kontrollen. Inom Mjölbydistriktet, som även omfattar Ödeshögs kommun, har NCC skötsel- och underhållsansvaret.
Just nu håller kontraktet på att förnyas för att gälla ytterligare tre år, och Vägverket kommer att ställa lite nya villkor som bland annat handlar om att förbättra säkerheten på vägarna.
- Det är en läroprocess. Till skillnad från kartellbildningen inom asfaltbranschen riskerar dessa entreprenörer snarare att lämna in för låga priser. Det har hänt att vi nästan inte velat anta buden eftersom de varit allt för låga, säger Jörgen Gustafsson.
Kostnadsminskningen för skötsel och underhåll 1992 till 2003 inom regionen Blekinge, Småland och Östergötland har varit en miljard kronor vilket är 20 procent mindre än den tidigare summan.
Hur underhållet sköts hade byalagens representanter en hel del personliga erfarenheter av. Plogar som inte kommer ner till vägbanan, ojämna vägar, traktor eller vägskrapa, blöt och fuktig snö är något av det som påverkar slutresultatet. Jörgen Gustafsson uppmanade de missnöjda att höra av sig till entreprenören eller Vägverket.
Störst oro visade mötets deltagare dock för att upprustningen av vägarna är så pass eftersatt, och de fick delvis medhåll av Jörgen Gustafsson. Vägverkets satsningar är mer inriktade mot trafiksäkerhet. Under det senaste decenniet har det mindre vägnätet fått mycket begränsad upprustning. Samtidigt ökar antalet bilar som kör även där, framför allt den tunga trafiken. Den har dessutom blivit allt tyngre, och vägarnas bärighet har inte förbättrats i tillräcklig grad.
Att situationen för landets vägnät skulle kunna liknas vid en tickande bomb, som en av mötesdeltagarna uttryckte det, kunde däremot inte Jörgen Gustafsson hålla med om. Andra deltagare gav också beröm för bra lokala vägar, exempelvis länsvägen mellan Stora Åby och Adellöv i Småland.