Det är tre år sedan företaget offentliggjorde samarbetet med Michelin, som då ville testa Impact coatings teknik i sin utveckling av bränsleceller. Liksom flera stora biltillverkare har däckjätten Michelin satsat på att utveckla bränslecellsbatterier. Bränslecellerna kräver en yta med en beläggning som är motståndskraftig mot korrosion. Michelin har nu valt att gå vidare med Impact coatings teknik och produktion av Ceramic Maxphase-beläggningar på bränslecellsplattor.
Beläggningstjänsten kommer att utföras i Impact coatings lokaler i Ebbepark på Westmansgatan i Linköping. Värdet på ordern – 200 000 kronor – kan tyckas blygsam. Men den har betydelse för företaget, enligt vd:n Henrik Ljungcrantz. Nu förväntas efterfrågan från Michelin och leveransvolymerna öka successivt under 2018 och 2019 då produktion av bränsleceller ökar.
– Samarbetet med Michelin är mycket positivt och ett viktigt tecken på att den europeiska bränslecellsmarknaden tar fart. Michelin har godkänt och kvalificerat vår beläggning och anser att den har bäst prestanda för att öka effektiviteten i bränslecellssystem, säger Ljungcrantz i en kommentar.
Den franska däck- och fordonskomponentstillverkaren är fortfarande i ett uppbyggnadsskede i sin satsning på tillverkning av bränsleceller. Michelin satsar på bränslecellssystem till lastbilar, bussar och personbilar.