Hur många som sett Nils Bremers 43 sekunder korta film, eller egentligen är det ju hans flickvän Hanna Josefsson som håller i kameran, är svårt att redovisa exakt. För antalet växer lavinartat.
– Rapparen Lil Wayne har delat klippet och han har över 50 miljoner följare, säger 19-årige Nils Bremer när vi möts i Tranås.
Nils har nyligen flyttat dit från Boxholm där han är född och uppvuxen. Han har alltid varit intresserad av teknik och pluggar det på Holavedsgymnasiet.
Klippet har enligt Nils egna beräkningar setts av över 30 miljoner. Hittills. Enligt Youtube har klippet visats 6,9 miljoner gånger. Det visar hur Nils och Hanna 5 januari är på besök vid familjen Bremers sommarställe i Halland och Nils avfyrar en nyårsraket, en så kallad stjärnraket under isen i en vik av Ätran.
Ett dumt tilltag, kan tyckas. Varför gör man sånt?
– Jag ville bara testa om det gick att skjuta under isen. Sen när jag la ut klippet på Youtube kallade jag det "Meanwhile in Sweden, Fishing with Fireworks". Bara på skoj.
Ungefär som man berättar en Norgehistoria, menar Nils. Han säger att han är väl medveten om säkerhetsriskerna med fyrverkeripjäser och att man inte får fiska på det sättet. Men hans avsikt var ju inte att fiska och dessutom känner han viken och vet "att det knappt är någon fisk där".
Dessutom var det ju bara en mindre raket som inte kan göra så stor skada, säger han.
Några dagar efter explosionen lägger Nils ut klippet på sin Facebooksida. Fem timmar senare har han 70 000 visningar på sidan. Därefter har flera tusen delat klippet och enligt Nils kan så många som 30 miljoner ha sett det. Eller fler ändå med tanke på Lil Wayne och hans följare. Även BamMargera från tv-programmet Jackass har delat klippet som alltså kan nås från hans hemsida.
Som om inte detta vore nog så har dessutom "Fishing with fireworks" köpts av ett amerikanskt tv-bolag som nu äger rättigheterna.
– Jättekonstigt. Klippet visar ju inte så mycket. En raket tänds och far iväg några meter under isen och gör ett två meters hål. Något mer händer ju inte. Jag tycker att de 2 500 kronor som jag fick för klippet är sjukt mycket betalt för så lite.
TV-bolaget som köpte raketklippet kan dock göra riktigt stora förtjänster på det. Varje gång det visas så visas också annonser och det är på dem som bolaget håvar in pengar.