-- Det finns tydligen någon ny lag om att så fort levande djur förs utanför länsgränsen har bussbolagen inget ansvar utan då ligger det helt på leverantör och mottagare, berättar Bert Daun på Tranås Zoo.
-- Det fick jag nyligen veta av min leverantör i Malmö och på bussgodset där säger de att det inte är någon idé att processa om ersättning. Men jag anser att det är busschaufförens sak att ta ansvar för sitt gods, speciellt när det är han själv som strulat till det, säger Bert Daun.
Bert Daun hade beställt fyra kartonger med levande akvariefiskar från sin grossist i Malmö. De innehöll flera tusen fiskar, flera mycket sällsynta och var tillsammans värda närmare 10 000 kronor.
-- På kartongerna stod det att innehållet var levande tropiska fiskar och att de skulle förvaras vid minst 20 graders värme. Men chauffören hade tydligen inte läst vare sig på kartongerna eller fraktsedlarna utan lastat in dem bland resväskorna under bussen, berättar en uppbragd djurhandlare.
Kartongerna transporterades med buss till Jönköping där fiskarna skulle förvaras på bussgodset över natten för vidare transport till Tranås dagen därpå. Men snöovädret gjorde att bussen blev två timmar försenad till Jönköping och då bussgodset var stängt, fortsatte chauffören till Stockholm där bussen blev stående under natten medan han själv åkte hem och sov.
-- Min leverantör ringde och efterlyste fiskarna då han fick klart för sig att de inte kommit fram. De hittades på en terminal och skickades med en annan buss till Tranås. När jag sent omsider fick hit dem var alla stendöda, berättar Bert Daun som till råga på allt just hade en annonskampanj med extrapris på tropiska fiskar.