-- Det finns tydligen någon ny lag om att så fort levande djur försutanför länsgränsen har bussbolagen inget ansvar utan då ligger dethelt på leverantör och mottagare, berättar Bert Daun på Tranås Zoo.
-- Det fick jag nyligen veta av min leverantör i Malmö och påbussgodset där säger de att det inte är någon idé att processa omersättning. Men jag anser att det är busschaufförens sak att ta ansvarför sitt gods, speciellt när det är han själv som strulat till det,säger Bert Daun.
Bert Daun hade beställt fyra kartonger med levande akvariefiskarfrån sin grossist i Malmö. De innehöll flera tusen fiskar, flera mycketsällsynta och var tillsammans värda närmare 10 000 kronor.
-- På kartongerna stod det att innehållet var levande tropiskafiskar och att de skulle förvaras vid minst 20 graders värme. Menchauffören hade tydligen inte läst vare sig på kartongerna ellerfraktsedlarna utan lastat in dem bland resväskorna under bussen,berättar en uppbragd djurhandlare.
Kartongerna transporterades med buss till Jönköping där fiskarnaskulle förvaras på bussgodset över natten för vidare transport tillTranås dagen därpå. Men snöovädret gjorde att bussen blev två timmarförsenad till Jönköping och då bussgodset var stängt, fortsattechauffören till Stockholm där bussen blev stående under natten medanhan själv åkte hem och sov.
-- Min leverantör ringde och efterlyste fiskarna då han fick klartför sig att de inte kommit fram. De hittades på en terminal ochskickades med en annan buss till Tranås. När jag sent omsider fick hitdem var alla stendöda, berättar Bert Daun som till råga på allt justhade en annonskampanj med extrapris på tropiska fiskar.