Webtelevision AB har jobbat med filmproduktion sedan 1980-talet, och de senaste åren har man satsat hårt webb-tv och hd-teknik. Idén om att skapa små filmer som företag kan ha som reklam på sin hemsida kom för fem-sex år sedan, och Jan Franzén har i stort sett sedan dess bara väntat på att bredbandsutbyggnaden ska sprida sig tillräckligt för att produkten ska efterfrågas. Men för att affärerna ska bli av måste de presumtiva kunderna känna till Webtelevision.
- Marknadsföring i all ära, men det är som att kasta ett frö på ett land som torkat ihop. Det kommer aldrig växa någonting om man inte tar grepen och vänder runt, det vill säga skapar personliga kontakter, säger Jan Franzén.
Kontoret, där Jan Franzén och hans ende anställde jobbar, finns i ett anonymt hyreshus en trappa upp, men skylten utanför dörren har ramlat ner. I entrén står Orvar, en skyltdocka klädd i filmarkläder, med sin kamera från 1970-talet och tar emot. Överallt står datorer och monitorer.
Företaget har kunder från Stockholm i norr till franska Lyon i söder, ett företag med svensk anknytning. Men att expandera mot Linköpingstrakten har han varit dålig på.
- Ja, det måste jag erkänna, jag har inte jobbat mycket med kontaktnätet ditåt innan, det har bara blivit så. Men Linköping har blivit allt intressantare, eftersom det händer mycket där och det är en stad som är på frammarsch.
Men Jan Franzén tror att hans företag har goda förutsättningar att komma in på den östgötska marknaden, om han får möjlighet att visa att han finns. Det kan ske på olika typer av forum, som exempelvis Tranås United har resurser att ordna. Då kan han plocka det bästa av två världar: den småländska entreprenörsandan och det tekniska kunnandet i Linköpingstrakten.
- Känslomässigt känner vi oss närmare Östergötland. Ska man åka någonstans känns det mer naturligt att åka norrut.