Handelns utredningsinstitut (HUI) har mätt omsättningsförändringar för daglig- och sällanköpsvaror mellan 2001 och 2002 för Svensk Handels räkning. Siffrorna presenterades i går vid en presskonferens i Tranås arrangerad av Svensk Handels kontor i Jönköping.
Handeln i Östergötland har ökat med sex procent vilket är en procentenhet mer än rikets genomsnittssiffra. Bara Hallland (läs Ullared) har högre siffror i Götaland med nio procent.
HIU har också mätt köpkraften på varje ort. Linköpings index för dagligvaror och sällanköpsvaror är oförändrat, 114. När det gäller dagligvaror når inte Linköping upp till medel utan stannar på 96.
Förklaringen till detta står enligt Pälle Strångert på Svensk Handel i Linköping, att finna i trafikproblemen på Tornby.
-- Snart är dessa problem lösta och dessutom bygger Ikano ut och Clas Ohlsson startar, så till nästa mätning ligger siffrorna betydligt högre, säger Strångert.
Mjölbys siffror torde tilltala kommunledningen. Index för dagligvaror har ökat från 122 till 131, för sällanköpsvaror från 99 til1 103, vilket ger en total ökning från 111 till 117. Både Pälle Strångert och Christina Larsson på Svensk Handel i Jönköping är övertygad om att City Gross i Mantorp är främsta orsaken till den ökningen. Pälle Strångert tror att City Gross succé har ett indirekt samband med Tornbys trängsel.
-- Är det köer på motorvägen så är det lätt att lägga sig i ytterfilen för att fortsätta de få kilometrarna till Mantorp, säger Strångert.
För köpmännen i orterna längre väster och söder ut är inte statistiken lika rolig läsning. Ödeshög har minskat från 59 till 58, Ydre har ökat från 32 till 33, Kinda minskat från 55 till 54, Boxholm har ökat från 35 till 36, Åtvidaberg minskat från 61 till 57, Motala från 91 till 90 och Vadstena från 65 till 58. Enligt Christina Larsson är förklaringen till Vadstenas tapp saknar en större livsmedelshall.
Handeln i södra länsdelen har även konkurrens från Tranås som också visar upp positiva siffror (från 101 till 105). Magnus Hellstrand, ord- förande i Svensk Handel i Tranås, uppger att åtskilliga Ödeshögs- och Ydrebor förlägger en stor del av sina inköp till smålandsstaden.
Christina Larsson säger att tidigare undersökningar visat att konsumenterna är beredda att köra upp till 45 minuter för att handla på annan ort.
-- Köptrohet är ett utdöende begrepp. Dagens konsumenter är lättrörliga och otrogna. Det är inte den enskilda butiken som avgör resmålet utan den totala handelsplatsen, att det finns tillräckligt många valmöjligheter. Och däri har storstaden en konkurrensfördel gentemot småorterna, säger Larsson.
De små kommunerna, och dit räknar Christina Larsson upp till 15 000 invånare, kan räkna med ytterligare kräftgång de närmaste 10--15 åren om inget radikalt görs.
Vad kan man göra på de mindre orterna för att vända trenden?
-- Köpmännen måste tuffa till sig, skärpa marknadsföringen, förbättra sortimentet och logistiken. Konsumenterna ställer allt högre krav, det räcker inte med att bara vara billig.
-- I de kommuner där man lyckats få till stånd ett bra samarbete med kommunens ledande politiker har det också givit bra resultat. Handelns status behöver lyftas, säger Chri-stina Larsson.
Som ett exempel på en kommun med ett sådant förtroendefullt samarbete nämns Tran-ås.