Namnet först. Landucci. Niklas hette Lundbladh till helt nyligen.
- Morfar var italienare, så jag tog hans namn, säger Niklas.
- Finns inte så många i Östergötland som heter Landucci.
Parkerad i 50-talet
Finns inte många efterkrigsplymor heller. Så både efternamnet och bilen sticker ut. Rättare sagt: Niklas Landucci är inte en i mängden. Frisyr, klädsel, intressen parkerar 70-talisten i 50-talet. "Allt var mer äkta då".
Men bilen är från 1946. Symboliserar åren då biltillverkarna i USA ömsade skinn, från krigsproduktion till civila bilar. Plymouth var Chryslers lågprismodell. Sålde bra i Sverige. Mellan 500 och 890 exemplar per år 1946-1955. De flesta anlände somi delar i packlårar och sattes ihop i Nyköping.
- Den här också, och motorn är original, säger Niklas och kastar en kärleksfull blick på sidventilsexan.
Originalet regerar
En Plymouth från 1946 som bruksbil. Jag gillar Niklas inställning:
- De ska köras, oavsett väderlek.
Efterkrigsbilen: 30-talets former känns avlägsna. Den massiva, grymt grinande grillen med ribbor och de utdragna midjelistorna skvallrar om vad som komma skall, när formgivarna firar excesser tio år senare.
Som sagt: Plymouth 46an sticker ut. Särskilt en originalare som den här. På träffar syns taksänkta 40-talare med vässad V8. Niklas exemplar behöver inte skämmas. Tvärtom. Originalet regerar.
Fälgar på önskelistan
Kromet lyste med sin frånvaro när Niklas köpte kärran. Nu är det mesta komplett. I april skruvade han på gangsterkepsen.
- Tog tid att hitta en, men tack vare Frasse Fransson gick det bra.
Frasse är ordförande i Flatlanders Hot Rod Club i Östergötland och engagerad i träffarna i Nykvarnsparken i Linköping. En utflykt till Horn och Little Nick´s Barbershop står på programmet. Svårt att hitta dit? Inte. Det står en svart Plymouth utanför den 50-talspräglade frisörsalongen.
Nåt som saknas?
- Originalfälgar, sen känns bilen komplett.
Originalfälgar eller inte. Plymouthen är som klippt och skuren som bröllopsekipage när frisören/snickarn gängar sig.