Så ska dödsolyckorna bli färre

I snitt dör fem personer per år i älgolyckor. Enligt en ny studie kommer framtidens bilteknik göra att många av de allvarligaste älgolyckorna kan undvikas – och liv räddas.

Foto: Johan Nilsson / TT

Trafik2017-09-10 21:30

Natt. Vägen sträcker sig rakt ut i mörkret framför motorhuven. Hastighetsmätaren står på 90 kilomter i timmen. Plötsligt travar en älg upp på vägen strax framför bilen. Det är försent att bromsa.

Så ser en typisk älgolycka ut, enligt en ny studie som försäkringsbolaget Folksam har låtit göra. Varje år inträffar mellan 5 000 och 6 000 trafikolyckor med älgar – och i snitt dör fem personer varje år till följd av de här olyckorna. Enligt studien skulle nästan hälften, 45 procent, av dödsolyckorna kunna undvikas – om bilarna var utrustade med mörkerseende autobromssystem. Systemen skulle då kunna detektera den annalkande faran och bromsa ned hastigheten under 70 kilometer i timmen.

– 70 kilometer i timmen är en nivå där vi har verifierat att man har stora chanser att överleva en älgkollision i en modernt konstruerad bil, berättar Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam .

Det finns redan idag system i bilar som kan varna för vilt på vägen, men eftersom olyckorna ofta inträffar på natten, så räcker systemen inte till.

– Det handlar om ljuskänsliga kameror, men med ett system som ser i mörkret, till exempel värmekameror, så är man inte beroende av ljuset från bilen, säger Anders Ydenius.

Än finns inte den här typen av kameror i bilar, även om själva tekniken finns. Men Anders Ydenius tror att det kan ändras inom ett antal år.

– Det som kan bromsa utvecklingen är att viltolyckor bara är vanliga i vissa områden i världen, som Sverige, Finland och Kanada. Det handlar om hur snabbt bilindustrin vill skynda på den här utvecklingen, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!