Experter: Så här bör du köra i en rondell

Med alltfler rondeller i stan är det bra att veta hur man ska köra. Men det är snurrigt eftersom väganvisningarna och regelverket krockar med varandra.

Foto:

Trafik2015-11-05 14:12

GRAFIK: Så här bör du köra i en rondell

Klicka här för (jpg-format)

Klicka här för (pdf-format) 

Uppfattningarna om rondellkörning väcker mycket reaktioner. Vad är det som egentligen gäller? Vem har rätt? Vem har fel?

Till och med myndigheterna har haft svårt att enas genom åren. För ett 15-tal år sedan publicerade Corren till exempel en artikel där  Vägverket och trafikpolisen hade olika uppfattningar om hur rondellkörning ska gå till.

Efter omorganisationen av Vägverket ligger rondellfrågor på Transportstyrelsens bord. Runt 2010 tog de fram en broschyr med rekommendationer för rondellkörning som även polisen tycker är bra.

Ska du till höger eller rakt fram i rondellen bör du ligga i höger körfält. Ska du fortsätta längre i rondellen bör du ligga i vänster körfält, blinka ut och byta till ytterfil strax innan avfarten. (Se grafik i länkarna i början av artiklen.) 

Men detta är ingen lag, utan en rekommendation för att rondellkörningen ska gå så smidigt och riskfritt som möjligt, understryker Lars Larsson, utredare på Transportstyrelsen.

Varför finns inte en enhetlig regel?

– Rondeller kan se ut på flera olika sätt, därför är det svårt att reglera i detalj. Det är likadant med andra typer av trafikplatser.

Lars Larsson tycker att man bör följa skyltade anvisningar vid cirkulationsplatsen och eventuella vägmarkeringar i rondellen. Men rekommendationerna är inte lika med att du har lagen i ryggen vid en krock.

2011 avgjordes en rondellkrock i hovrätten som slog fast väganvisningarnas betydelse i cirkulationsplatsen. En bilist valde att ligga i rondellens ytterfil trots att de uppsatta anvisningarna angav att föraren skulle ligga till vänster. När en bilist i vänsterfältet, som följde pilarna, blinkade och svängde ut vid sin avfart kolliderade bilarna.    

Hovrätten slog fast att den sistnämnde bilisten bar skulden för krocken. 

Domen grundas på att cirkulationsplatser inte kan jämställas med vägkorsningar där trafikförordningen ställer krav på hur fordonet ska vara placerat. Det finns inga specifika regler som säger att en bilist måste följa rondellens uppsatta anvisningar. Här gäller allmänna trafikregler. Skyltning och vägpilar anger bara den lämpliga färdvägen. Att inte följa den kan - men behöver inte - vara ett olämpligt körsätt, konstaterar Hovrätten.  

Bilisten som följde anvisningarna gjorde däremot ett filbyte utan att försäkra sig om att det inte var till fara eller hinder för medtrafikanter.

Kör du i rondellens ytterfil och krockar på liknande sätt är du alltså skuldfri, även om du inte har valt den lämpligaste färdvägen. (Läs faktarutan längst ner om undantag när det gäller väjningsplikten) 

Detta har fått försäkringsbolag att göra omtolkningar angående rondellkrockar. Som exempel har Länsförsäkringar ofta bedömt skuldbördan som 50-50 mellan bilisterna i liknande fall. Nu ligger hela ansvaret på bilisten i vänsterfilen.

Peter Sandberg, chef för risk- och skadeteknik på Länsförsäkringar, konstaterar att domen förtydligar och underlättar det juridiska bedömningsarbetet för försäkringsbolaget, samtidigt blir det snurrigare för trafikanterna.

– Följer man anvisningarna förväntar man sig att de andra trafikanterna också gör det. Att den som inte följer pilarna blir fri från skuld är väldigt förvirrande. 

Vilken är bästa lösningen tycker du?

– Personligen tycker jag att det inte borde visas några anvisningspilar. Det är bättre med informationstavlor som till exempel bara visar att höger leder till Norrköping, rakt fram Linköping. Sedan är det trafikanterna som måste ta ställning hur de ska köra i rondellen.

Hur ser du på Transportstyrelsens rondellbroschyr?

– Jättebra rekommendation för att få ett bra flyt. Men man måste se sig för när man lämnar cirkulationsplatsen, det är A och O.    

Samtidigt finns det flera rondeller i Linköping, till exempel Kåparps- och Bergsrondellen, som saknar mittlinje. Det kan försvåra utredningen av skuldfrågan vid en krock.  

– Finns en mittlinje är det lättare att bedöma hur bilarna körde, säger Peter Sandberg.

Kjell Ivung, projektledare på miljö- och samhällsbyggnadskontoret, var bland annat ansvarig vid bygget av Bergsrondellen. Han tycker att hovrättsdomen är olycklig, att väganvisningarna inte gäller i juridisk mening skapar förvirring och försämrar trafiksäkerheten.

Därför är avsaknaden av mittlinje i till exempel Bergsrondellen en medveten säkerhetsåtgärd.

– Kaos är också säkerhet. Känner man sig osäker när man kör in i en rondell tar man det försiktigare och då går trafiken långsammare.

Kjell Ivung har ingen konkret statistik i ryggen, men säger att det blir en synbar hastighetssänkning i rondellen. Och det väger tyngre än den ökade svårigheten att bedöma skuldbördan vid en kollision.

FAKTA - Glöm inte väjningsplikten 
- Kör du in i rondellen och kolliderar innan du ha etablerat dig i trafikflödet, kan du ha brutit mot väjningsplikten. När du är etablerad är en tolkningsfråga. Länsförsäkringars grundtumregel vid de flesta cirkulationsplatser är till exempel att du är inne i flödet när du har passerat första avfarten. 

– Det är vanligt att krockar sker vid infarten till rondeller. Till exempel när bilister är på väg ut men tvekar och blir påkörda av bakomliggande fordon.  

GRAFIK: Så här bör du köra i en rondell

Klicka här för (jpg-format)

Klicka här för (pdf-format) 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!