– Vi vill inte hamna i ett läge där vi bjuder på variationer av gamla idéer, säger Peter Sterne.
Han är en av fyra delägare varav tre är aktiva.
En av de aktiva har flaggat för att han måste minska sitt tidsmässiga engagemang nästa sommar beroende på vinterjobbet som konsult i en annan bransch.
När det blev känt uppstod en tanke och diskussion i ägarkretsen att det kanske är dags att sälja.
– Lyckas vi hitta rätt köpare så säljer vi, men vi säljer inte till vem som helst. Vi säljer inte till Donald Trump, säger Peter Sterne.
"Ansvarsfull köpare"
Det kan låta som att han skämtar, och lite är det förstås så, men undertonen är en annan.
Peter Sterne utvecklar:
– Det viktigaste är att det blir en ansvarsfull köpare. Det måste finnas en känsla för att vilja bidra till att utveckla inte bara den egna verksamheten. Vi har inga jättestora turistmagneter här i bygden utan det krävs samarbete mellan olika aktörer inom besöksnäringen. Det måste finnas en ödmjuk inställning att hjälpa till och vara medveten om att färjeläget är ett draglok för andra.
Väldig blandning
Peter Sterne berättar om en verksamhet som sysselsätter 55 anställda varav tre, fyra är heltidsanställda.
Att driva restaurang, glasscafé, vara huvudman för ett naturum och köra färja och ha höghöjdsbana och en hel del annat är förstås att hantera en väldig blandning.
Mixen kan säkert upplevas som väl utmanande även för en person med entreprenörsanda.
– Därför har vi sagt att ett alternativ är att vi behåller allt men arrenderar ut restaurangen och glassbaren, säger Peter Sterne.
Solvikens vandrarhem och konferensanläggning på fastlandet söder om Torpön äger ni också. Det är inte utannonserat?
– Nej, det är en anläggning som vi bara har haft i tre år och som fortfarande befinner sig i en stark uppbyggnadsfas. Så det är inte tanken att vi ska sälja Solviken, men inget är hugget i sten.
Bortjobbat
Peter Sterne berättar om en jättebra sommar för Torpöns färjeläge.
Förra sommaren var sämre även om den högsommarvärme som kom i augusti gjorde att slutet ändå blev bra.
Den allra största väderkänsligheten är dock bortjobbad under de tio år som färjeläget varit i privat ägo från att tidigare bedrivits i kooperativ form.
– Framgångsfaktorn är att vi har ökat upptagningsområdet något väldigt. I dag får vi besökare inom en radie av 15 mil eller mer från att det tidigare legat bara ett par mil runt Sommen, kommenterar Peter Sterne.