Larmet kom till SOS Alarm klockan 08.17 på måndagen. Olyckan hade inträffat på riksväg 51 mellan Örebro och Finspång, vid Orrslättens naturreservat norr om Tjällmo.
– Släpet har lagt sig på sidan och läcker svavelsyra, säger Pedher Helmer, vakthavande befäl på räddningstjänsten.
Svavelsyra är starkt frätande och miljöfarligt, men ingen person kom till skada. Polisen meddelade att de upprättat en avspärrning på 50 meter så att räddningstjänsten kunde arbeta.
– Vägen är helt avstängd i båda körriktningarna, och det kommer den att vara en längre tid här nu, säger Pedher Helmer.
Han berättar att det var väldigt mycket köer efter olyckan och att räddningstjänsten haft problem med att komma fram med sina bilar. Trafikverket uppgav att trafiken fick ledas om via väg 211, 34, 50 och 52.
Svavelsyran måste väl tas om hand på något sätt, hur gör ni det?
– Dels har vi en miljörestvärdeledare på väg till platsen. Han är mer expert på hur man hanterar det som redan ligger på backen, och då tänker vi på miljöaspekten. Sedan har vi även specialpersonal från Norrköping som ser om det går att pumpa över den vätskan som är kvar, säger Pedher Helmer när redaktionen pratar med honom vid 10-tiden.
Har ni någon aning om hur mycket det handlar om?
– Nej, vi har inte fått någon uppfattning om det riktigt än, säger Pedher Helmer.
Har ni skyddsutrustning när ni jobbar där nu?
– Vi har ett antal olika kompetenser på plats, bland annat har vi kemdykare från Motala. Och de har speciell utrustning för att kunna gå lite närmare det här ämnet och kunna undersöka det.
Daniel Agerhult, också han vakthavande befäl på räddningstjänsten, berättade vid 14-tiden att specialutrustning har kommit på plats, tillsammans med personal från en annan räddningstjänst, i Köping. Han förklarade att MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, har olika specialkompetenser utplacerade på olika håll i landet. I Köping i Västmanland finns en av dessa, med fokus just på farligt gods.
– De arbetar nu på platsen ihop med vår personal.
– Åkeriet som äger lastbilen är på väg med en ny lastbil, dit vi kan pumpa över svavelsyran, berättar Daniel Agerhult.
Men det gäller bara den svavelsyra som fanns kvar i olyckslastbilen. Den svavelsyra som redan läckt ut kunde inte pumpas in i en lastbil igen.
– När det blandas med vatten kan det förstöra lastbilen invändigt, förklarar Daniel Agerhult.
– Men vi har hittat så kallade IBC-behållare, stora plastdunkar på 1 kubik styck, 12 stycken sådana, för att suga upp det om har runnit ut i diket.
Magnus Sundström, vd vid Wibax Logistics som äger lastbilen, menade att fokus ligger på bärgningsarbetet.
– När fordonet har tömts på svavelsyra ska bil och släp bogseras bort. Olycksorsaken är hittills okänd men ska naturligtvis redas ut och chauffören förhöras. Av bilden jag sett var det snö på platsen. Mer vet jag inte.
Vet du vilka mängder som kan ha läckt ut?
– Nej, inte mer än att det har varit ett läckage av svavelsyra. Jag har själv ställt frågan men ännu inte fått svar. Svaret vet vi när vi tömt tanken, säger Magnus Sundström.
Från början var sammanlagt 24 brandmän på plats, från Motalaområdet, Finspång och Norrköping, samt även från Hjortkvarn i Närke. Vid 11-tiden hade styrkorna från Hjortkvarn och Finspång vänt hemåt igen.
Hur långt tid kommer arbetet att ta?
– Det är jättesvårt att säga. Just det här med bärgning, det kommer att ta tid sedan. Så jag misstänker att vägen kommer att vara avstängd en längre tid, säger Pedher Helmer på räddningstjänsten.
Enligt Trafikverket väntades vägen åter vara öppen vid 23.30--tiden på måndagskvällen.
Polisen misstänker inget brott i samband med olyckan.