89-årige tjällmobon Helge Blom har sedan många år tillbaka åkt och tittat till jaktmarken i Tjällmo flera gånger i veckan. Han tycker sig märka att det blir vanligare att skräp och fordonsvrak dumpas i naturen. Han upprörs över att det står övergivna fordon i skogen.
– Det hör inte hit det ska inte stå skräp i naturen.
På ett litet område visar Helge en övergiven husvagn och en bil som blockerar en vandringsled. Han nämner även ett ställe där en massa sopor har dumpats.
Samtidigt vet han inte riktigt vem man ska vända sig till för att få skrot eller fordonsvrak bortforslat.
Tillvägagångssättet är inte helt enkelt och skiljer beroende på vems mark det övergivna fordonet står.
På privat mark ska kommunen kontaktas, men mycket av ansvaret ligger hos den privata markägaren.
Daniel Persson, trafikingenjör på Motala kommun, meddelar att markägaren själv först måste försöka hitta fordonets ägare.
– Sökandet ska vara aktivt och måste ha pågått i minst en månad innan fordonet får flyttas.
Nås ägaren får fordonet flyttas tidigast sju dagar efter det att ägaren har vidtalats första gången.
Om fordonsvrak står på statlig mark ska Trafikverket kontaktas.
I de två aktuella fallen som Helge påtalar är det den privata markägaren Svea skog som berörs, enligt Alexandra Elias, presskommunikatör på Trafikverket
– De bör göra ett handräckningsärende hos kronofogden om att flytta fordon.
Det är annorlunda om fordon står fel på de statliga vägar som Trafikverket förvaltar, eller rastplatser eller liknande yta som de förvaltar.
– Då anmäler man det till vår kundtjänst som sedan ser vi till att handräckning kommer till stånd, säger Alexandra Elias.
Om fordonet står på Trafikverkets mark och kan identifieras och inte är ett fordonsvrak, försöker Trafikverket kontakta ägaren innan flyttning sker. Om ett fordon inte uppfyller kriterierna för att flyttas omedelbart tillämpar de en tre-dygns regel.
Efter att Trafikverket har gjort ett kontaktförsök flyttas fordonet. Därefter delger de ägaren via rekommenderat brev. Om ingen gör anspråk på fordonet övergår ägandet till staten som därefter skrotar det.
Om ägare till övergivna fordon som står utspridda på olika platser inte kan hittas är det markägaren som får stå för kostnaden.
Helge Blom önskar att någon kommer och tar bort skräpet.
– Det är tråkigt när sådana här grejer lämnas i naturen och orsakar problem.