Företaget designar både mjukvara och hårdvara till en kamera i ministorlek som man kan sätta på sina kläder och sedan automatiskt dokumentera sin dag.
– Vi har jobbat genom en rekonstruktion för att hitta en vidarefinansiering, men lyckades inte med det. Vi kan inte driva det utan externt kapital, säger Martin Källström.
Företaget har lagt ner stor kraft på utveckling men man har haft svår att finansiera verksamheten.
– Finansieringsviljan för hårdvaru-startups har nästan helt försvunnit. Vi borde ha rustat oss för det och vuxit lite försiktigare. Det är få hårdvaru-startups av liknande karaktär som kan presentera lysande resultat.
Narrative har i dag ett tiotal anställda i Lund, Linköping, Stockholm och San Fransisco. Merparten i Lund.
Vad händer nu?
– Vi kommer att försöka ombilda företaget och försöka att gå vidare. Går inte det så är det slut. Då kommer sannolikt medarbetarna snabbt att sugas upp av andra företag eftersom de är fantastiskt duktiga.
Kameran har bland annat uppmärksammats då den flera gånger funnits med i Oscarsgalans gift bags till de nominerade filmstjärnorna – en ganska prestigefull merit.
– Det enda som återstår är egentligen att tjäna stora pengar på produkten. Och det är inte min grej.
Hur känns det?
– Tråkigt men vi har samtidigt sålt 35 000 kameror runt hela världen. Det som återstår är att tjäna massor av pengar. Det är i sig inte min grundläggande motivation. Vi har lärt oss mycket som jag kommer att ta med mig när jag driver framtida bolag.
Vad har du lärt dig?
– Hur man bygger team som jobbar bra tillsammans även om man är på olika håll. Hur viktigt det är med positiv intern kommunikation. Av motgångarna har alla i teamet lärt sig hur man rustar för sämre tider och hur man växlar om till en säkrare organisation om det behövs.