13 juni 2018 skulle ett Saab-flygplan av typen JAS 39 Gripen göra en mellanlandning på Piteå flygplats på väg till basen på Luleå/Kallax flygplats. Men när planet skulle landa skadades ena landningsstället. Piloten avbröt då landningen och fortsatte till basen, där planet landade trots det skadade landningsstället. Det hela skedde i samband med en flygstridsövning. Händelsen beskrivs som ett "allvarligt tillbud" i slutrapporten av händelsen, av Statens haverikommission.
Slutrapporten är inte till för att fördela skuld eller ansvar, utan ska redogöra för vad som hände, varför det hände och hur liknande händelser kan undvikas i framtiden. För att genomföra rapporten har bland annat landningsplatsen undersökts, piloten intervjuats och planet undersökts. Nu har man kommit fram till att landningen på Piteå flygplats skedde trots att flygplanet inte stabiliserats, och sättningen blev därmed för hård. Orsakerna var bland annat medvind och för brant landningsvinkel. När landningen blev hård överbelastades landningsstället, vilket orsakade skadorna på planet.
En annan anledning till olyckan var att Piteå flygplats, en civil flygplats, skiljer sig från militärt klassificerad kortbanor som tidigare använts för övningar. Enligt rapporten saknas det även tydliga avbrytandekriterier i de fall då flygningen inte är stabiliserad. Nu rekommenderas försvarsmakten att införa tydliga kriterier för när en kortbanelandning ska avbrytas, samt att utveckla en metod för att ta fram beslutsunderlag om banor som inte är militärt klassificerade. Senast 9 augusti i år ska besked ges om vilka åtgärder som har vidtagits.