Den 7–8 oktober gästas Linköping av Maximteatern som är ute på turné med Molières "Den inbillade sjuke", efter ett år med utsålda föreställningar i Stockholm.
Huvudrollen, den lika despotiske som hypokondriske Argan, spelas av Mikael Persbrandt. Motspelerskan – den smarta, genomskådande tjänstekvinnan – är ett mer oväntat namn: Petra Mede. Superkändis som programledare och från tv-program som "Bonusfamiljen" och "Familjen Rysberg", men tidigare oprövad på teaterscenen.
– Jag är en diversearbetare inom underhållning. Jag har haft verkligen privilegiet att göra så många olika saker och allting är faktiskt lika roligt, säger Petra Mede när vi får tag på henne över telefon i en paus i inspelningarna av tv-programmet "Parlamentet".
Petra Mede beskriver året på Maximteatern som intensivt, roligt – och framför allt lärorikt.
– Jag har ju stått på scen med Mikael Persbrandt och ett jätteskickligt gäng som varit skådespelare i hela sitt liv. Det är väldigt annorlunda att stå på scen jämfört med att göra tv. Här ska man upp och göra samma sak vecka efter vecka. Då gäller det att hitta nya ingångar så att man inte bara blir en maskin. Det där hjälper skådespelarna varandra med så att man på något sätt skapar en ny pjäs varje kväll. Det tror jag att man måste göra, annars finns det risk för monotoni och slentrian, säger hon.
Förra gången Petra Mede framträdde i Linköping var 2009, då i rollen som ståuppkomiker med Big Comedy. Medes tema var oralsex, enligt Correns rakt igenom positiva recension.
Men Petra Medes starkaste Linköpingsminnen kommer från ett helt annat sammanhang. Innan en ryggskada satte stopp hade hon en karriär som dansare och 1991 dansade hon i domkyrkan.
– Det var en sakral dans till dikter av biskop Martin Lönnebo och med koreografi av Ivo Cramér. Pia Mucchiano, som nu är danslärare på de Geer i Norrköping, var med och vi är väldigt goda vänner sedan dess. Jag minns tiden i Linköping med glädje, säger Petra.
Men nu är det Molière som gäller och en komedi som spelas flitigt, nästan 350 år efter att den skrevs. Petra Mede har en teori om vad som gör "Den inbillade sjuke" så populär.
– Den handlar om något fundamentalt hos människan. Vår kropp och vårt huvud, hur vi mår, och hur vi blir offer för olika människors tyckanden och tänkanden.
– Sedan är den ju väldigt rolig. Det finns två sorters humor. Det finns den som är väldigt kontextuell och beroende av den tid den är i. Så finns det karaktärshumor, som är mer tidlös. Argan är en patologisk narcissist och sådana finns det ju hela tiden, oavsett vilken tid man lever i. Tiderna förändras, men människan är ungefär densamma.
Petra Mede har studerat franska på universitetsnivå och har läst pjäsen på originalspråk.
– Men jag skulle nog inte våga spela den i Frankrike. Där kan de sin Molière utantill och mina franska vänner har mycket synpunkter på hur min rollfigur ska spelas... Däremot var vi Norge och framförde den och den gick hem precis lika bra där som i Stockholm, det var kul.
Vid sidan av "Den inbillade sjuke" är Petra Mede aktuell med ett tv-program om sjukdomar som inte är inbillade: "Helt sjukt" i TV4, där kända gäster får berätta om sina hälsoproblem.
Molières egen sjukdom – lungtuberkulos – var inte heller inbillad.
Han spelade huvudrollen i "Den inbillade sjuke" när han kollapsade på scenen. Några timmar senare var han död.