Vi testar den kraftfullaste seriebyggda Golfen någonsin

En Golf med topphastighet på 270 kilometer i timmen, som dessutom är praktisk och bekväm, är en bedrift. Volkswagen har byggt en allsidig sportbil.

Trots det tråkiga och bittra vädret som var när vi testade bilen så lyckades bilen skapa ett leende på läpparna.

Trots det tråkiga och bittra vädret som var när vi testade bilen så lyckades bilen skapa ett leende på läpparna.

Foto: Jonathan Posluk

Sverige2024-01-12 13:00

Mest körglädje för pengarna? Eller kanske högst körglädje per kilometer? Oavsett parameter har vi testat en Golf R i dess 20-årsutgåva med 333 hästkrafter och ett motorljud som kan ersätta grannarnas väckarklockor.

För den som inte är intresserad av bilar skulle det bli svårt att urskilja denna Golf R mot en vanlig Golf. Även vid vardaglig körning beter sig Golfen väldigt komfortabelt med en mjuk styrning och dämpning, som dessutom går att anpassa med hjälp av det adaptiva chassit. I comfortläget är gaspedalen inte lika agil och är mer åt det tyngre hållet. Systemet klarar att skifta från mjuk vardagskörning till inspirerad körning som får åkattraktioner på Gröna Lund att upplevas som "milda" i jämförelse.

Genom "R" knappen som finns på ratten förvandlas den praktiska Golfen till en Golf på steroider. De 333 tyska hästkrafterna vaknar till liv och det hörs genom ett avgassystem från Akrapovič. Jubileummodellen har två extra körlägen samt mjukvaru- och hårdvaruförändringar som ska särskilja denna mot en "vanlig" Golf R.

Växlingarna är knivskarpa och DSG-lådan är en dröm. Vid hård belastning kastas växlingarna in likt en hästspark som skjuter iväg bilen. Nedväxlingarna är råa och svarar snabbt på kommandon från föraren. Bilen är utrustat med ett kraftigt bromssystem som har en mycket bra pedalkänsla.

Sammanfattningsvis är detta bilen för dig som vill ha alla praktiska element som du får med en Golf men samtidigt inte offra körglädjen eller WOW-faktorn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!