Nu funkar SJ:s biljettsystem igen

"Finns det plats ombord så får man åka med", sade Niclas Härenstam, chef på SJ:s press och PR, på fredagseftermiddagen. Gratisåkningen gällde spontana tågresenärer – då biljettbokningssystemet stundom låg nere.

Oslo  20150810.
Toget som betjener den nye hurtigtoglinjen mellom Stockholm og Oslo står ved spor 19 på Oslo Sentralstasjon mandag formiddag.
Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix / TT / kod  20520

Oslo 20150810. Toget som betjener den nye hurtigtoglinjen mellom Stockholm og Oslo står ved spor 19 på Oslo Sentralstasjon mandag formiddag. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix / TT / kod 20520

Foto: Nesvold, Jon Olav

Sverige2017-10-06 15:34

Vid 18.30 på fredagskvällen kunde SJ meddela att biljettbokningen fungerade igen. Detta efter en dag av IT-trubbel och gratisåkning. "Nu ser det dock ut som att de akuta problemen är lösta", står att läsa i meddelandet.

Efter 15.00-tiden lät det annorlunda.

– Bokningssystemet är svajigt för tillfället. Vi har en underleverantör från Norge som heter Evry och deras serverhallar har ställt till med bekymmer hela förmiddagen. Det var löst vid lunch men nu är det svajigt igen, sade Niclas Härenstam, chef på SJ:s press och PR, då.

På grund av IT-problem hos serverföretaget Evry låg biljettförsäljningen nere i drygt fem timmar på förmiddagen. Sedan fungerade det igen – men efter knappt två timmar återkom problemen under ytterliggare ett par timmar.

Även andra logistikföretag samt nordiska storbanker fick liknande problem under fredagen.

Problemen med biljettbokningssystemen gjorde att det tidvis var svårt att boka biljett. SJ såg ingen annan lösning än att låta vissa resenärer följa med på tåget – helt gratis.

– Om det är så att man måste göra en resa och har svårt att köpa en biljett, då tar man sig till stationerna på tåget och pratar med tågvärden. Och om det finns plats ombord så försöker vi ha en generös inställning, sade Niclas Härenstam.Fungerar det inte så pratar du med tågvärden och frågar om du får åka med. Finns det plats ombord så får man åka med.

Gratisåkningen gällde enbart resenärer som åkte spontant, det vill säga de som tänkt köpa sin biljett just före resan.

– Vi är mycket missnöjda med IT-haveriet hos Evry som drabbat våra resenärer och tydligen även kunder hos andra företag. Det är inte acceptabelt och vi kommer lyfta frågan till högsta nivå, säger Niclas Härenstam i ett pressmeddelande från SJ.

Hur många kan ha fått gratisåka under IT-haveriet?

– Det ser vi inte, säger Morgan Lindström, på SJ:s pressjour.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!