Norrköpings Tidningars Media, NTM, växer i norr. Bolagets nordligaste koncernbolag, Norrbottens Media, har kommit överens med ägarna av Norran och Piteå-Tidningen om ett förvärv innan årsskiftet 2019/2020. Tillsammans medverkar de till att skapa det nya mediebolaget Norr Media AB. VD för bolaget blir Mats Ehnbom, nuvarande VD för Norrbottens Media. Han tror att samarbete och sammanslagningar är helt nödvändiga i ett medielandskap som snabbt förändras.
– Vi lever i en utmanande tid där reklamintäkterna hittills i år har minskat med 15 procent sett på hela Sverige. Vi har en mördande konkurrens från Facebook och Google. För att kunna behålla den journalistiska kärnan är vi tvungna att hitta samarbeten, säger Mats Ehnbom
Han menar till och med att det är ett ansvar för medieföretagen att hitta nya sätt att finansiera journalistiken.
– Om man hade haft råd att behålla helt självständiga titlar hade man kanske valt det. Men idag är alternativet i hög grad att inte finnas kvar över huvud taget. Vi är inte ett företag som vilket som helst som ska generera lönsamhet till aktieägare och privata ägare, vi finns faktiskt till för att göra samhällsnytta, säger Mats Ehnbom.
Många funktioner inom Norr Media måste slås samman för att få upp lönsamheten, men det får inte gå ut över tidningarnas särart menar både Mats Ehnbom och NTM:s koncernchef Lennart Foss.
– Det är bara att titta på vad vi redan gör. Det är ingen likriktning mellan NT och Corren, och det blir ingen likriktning mellan Norrbottenskuriren och NT heller. Det där går inte att fuska med, och det är därför vi finns och det är därför vi har våra intresserade läsare, säger Lennart Foss.
Koncernen NTM sträcker sig nu från norr till söder. Mats Ehnbom tycker att det finns stora skillnader mellan exempelvis Norrbottens Media och Öst media, och att det finns en del att lära av varandra.
– Min bild är att exempelvis Corren är bra på gräv och undersökande journalistik och säkert kan inspirera oss i det, säger Mats Ehnbom.
Samtidigt tror han att tidningarna i Öst Media kan lära av det Norrbottens Media är som bäst på.
– Vi har jobbat nära vår läsekrets under lång tid och är väldigt lokala. I dagens medielandskap är det nog ganska gångbart, säger Mats Ehnbom.
Han får medhåll från NTM:s vd Lennart Foss.
– NT måste vara starka i Norrköping, Corren i Linköping och NSD i övre Norrland. Sen måste vi naturligtvis erbjuda mycket mer än bara lokala nyheter, men det lokala är huvudsaken för våra varumärken.