Statliga Teracom vände förlust till en liten vinst förra året. Digital-tv ökar i popularitet och bolaget spår en kraftig ökning av antalet abonnenter.
Allmänhetens intresset för digital-tv har varit svalt, men marknaden börjar nu vakna till liv. Under förra året skaffade sig 60 000 en digital-tv från Boxer, som Teracom äger till 70 procent. Vid årsskiftet fanns 200 000 abonnenter. Teracom tror på en ännu kraftigare tillväxt framöver och att politikerna ger grönt ljus för en fortsatt expansion av digital-tv-nätet.
Vi räknar med ytterligare 100 000 abonnenter i år och att riksdagen fattar beslut om utbyggnad av digital-tv-nätet i vår, säger Teracoms vd, Jan Danielsson.
Intäkterna från digital-tv ökade med 11 procent till 304 miljoner kronor, motsvarande 17 procent av hela omsättningen.
Teracom, som även ansvarar för tv- och radionätet, gjorde en vinst efter finansnetto på 3,5 miljoner för förra året. Det är första gången bolaget gör en helårsvinst sedan 2000.
Vi behöver tjäna mer pengar, men nu har vi landat med fast mark under fötterna, säger Danielsson.
Teracom har tidigare år gjort stora förluster i samband med utbyggnaden av digital-tv-nätet, och staten tvingades skjuta till 500 miljoner kronor förra våren för att rädda bolaget.
Det snabbast växande affärsområdet är dock tele- och datatjänster, där försäljningen förra året ökade med 25 procent till 232 miljoner kronor. Teracom tror framöver på en fortsatt bra efterfrågan på datanät till kommunerna och tjänster till 3G-operatörer.
Det kommer fler affärer inom data- och telekom, säger Jan Danielsson.
Försäljningen inom bolagets tillväxtområden är dock ännu så länge liten i förhållande till intäkterna från utsändningen av radio- och tv åt SVT och kommersiella kanaler.
Dessa svarade för hälften av den totala omsättningen på 1 876 miljoner kronor, en ökning med magra 3 procent jämfört med 2002.
Bolaget räknar med att arbetet för att bli mer effektiva ger fullt utslag i räkenskaperna i år. Resultatet väntas därför blir bättre i år jämfört med 2003.