Corren har tidigare berättat att boende intill järnvägsspåret i Strålsnäs är kritiska till Banverkets erbjudande om individuella bullerskärmar i trädgårdarna.
Flera av de Strålsnäsbor som störs av bullret får inget bullerskydd alls.
- Vi har gränsvärden att gå efter, säger Ingvar Johannesson som är handläggare för buller- och vibrationsfrågor vid Banverket. En del får åtgärder, andra inte.
Sven-Olov och Sylvia Thörn bor på Kornvägen i Strålsnäs och hör till dem som inte får någon form av bullerskydd.
- När tågen går förbi går det inte att prata ute i trädgården och hela huset vibrerar, berättar Sven-Olov och tittar ned mot järnvägsspåret som ligger 130 meter bort. Vi visste ju att järnvägen låg här när vi flyttade hit men då gick det inte så många tåg och de gick inte så snabbt som i dag.
Ljudnivån hos familjen Thörn ligger strax under de 67 dB(A) som måste uppnås för att få bullerskydd.
- Vi är väldigt tveksamma till deras sätt att mäta medelljudnivån, säger Sven-Olov. Den säger ju ingenting om hur det låter när tågen går förbi.
Ingvar Johannesson berättar att det är staten och Naturvårdsverket som beslutat att Banverket ska gå efter den ekvivalenta ljudnivån och att verket inte kan frångå detta.
Sven-Olov och Sylvia är dock också kritiska till att mätningarna inte genomförs på plats utan genom beräkningar i ett dataprogram.
- Varje mätning på plats kostar mellan 5 000 och 10 000 kronor, säger Johannesson. Det vore inte ekonomiskt möjligt för oss att göra det.
I beräkningarna tar man bland annat hänsyn till de naturförhållanden som råder på platsen och hur huset ligger i förhållande till banvallen, säger Johannesson.
En dom från Miljööverdomstolen fastslår att alla fastigheter längs Södra Stambanan ska ha en bullerskyddad uteplats där den ekvivalenta ljudnivån inte överstiger 70 dB(A). I Strålsnäs har Banverket dock beslutat att erbjuda åtgärder till samtliga hushåll där nivån i dag överstiger 67 dB(A).
- De ska kontaktas under våren och förhoppningsvis har vi allt färdigt till nästa sommar, säger Johannesson. Vi har nu börjat med dem som har högst värden och där åtgärderna är mest akuta.
Familjen Thörn, liksom många andra Strålsnäsbor, blir dock utan skydd trots att de störs av bullret.
Flera boende anser att ett sammanhängande bullerplank längs spåret skulle vara den bästa lösningen i Strålsnäs. Detta skulle inte bara sänka bullret för de boende utan också för dem som vistas på vägen och i samhället.
Enligt Banverket är det dock helt uteslutet.
- Det skulle kosta alldeles för mycket, säger Ingvar Johannesson.
Miljööverdomstolens dom ska vara genomförd innan årets slut men Banverket räknar med att få mer tid på sig då inte alla tillfrågade svarat på erbjudandet.
De som inte tackar ja till en individuell bullerskärm erbjuds inget alternativ.
Ekvivalent ljudnivå avser medelljudnivån under en viss tidsperiod, ofta ett dygn.
Maximal ljudnivå avser den högsta ljudnivån vid ett visst tillfälle.
Banverkets ljudmätningar utförs av ljudexperter på konsultföretaget Ingemansson Technology.
Vid ett normalt samtal ligger ljudnivån på 60 dB(A).
Decibelskalan är en logaritmisk skala.