- Skogsområdena runt Boxholm har varit drabbade av störningar när vädrets makter slår till. Nu kommer kundernas i dessa områden att få en mycket säkrare elleverans när vinden viner runt knuten eller blötsnön faller, säger Britt-Marie Charfi, som är kundkommunikatör på Vattenfall Eldistribution i Linköping.
De områden som berörs är Mossebolinjen (från Boxholm mot Rickelhagen), Somvik- Torpön och Åsbolinjen (Ekeberg-Strålsnäs-Förmo och Åsbo-Sjögarp). De två förstnämnda arbetena är klara medan Åsbolinjen pågår och beräknas vara klar i januari 2005.
Gemensamt för dessa tre områden är långa ledningar och litet antal abonnenter. Mossebolinjen är 42 kilometer lång och betjänar 230 kunder. Åsbolinjen är 43 kilometer lång och har 210 kunder. Linjen mellan Somvik och Torpön som slutfördes i somras har 470 kunder.
Vattenfalls montörer plus inhyrda entreprenörer jobbar huvudsakligen med tre metoder.
n Gräva ner kabel eller bygga om till isolerad friledning.
n Breddning och röjning av ledningsgator.
n Automatisering av nätet.
Den befintliga linan byts ut mot isolerad lina, nedgrävd kabel eller kabel som hängs upp i stolpar. Kabel och isolerad lina klarar väder och vind bättre än den gamla oisolerade linan. Om ledningsstolparna drabbats av röta byter man också ut dem.
- När markförhållanden så medger gräver vi ner kabeln. Av kostnadsskäl får vi avstå från att spränga oss fram, säger projektledaren Inge Johnsson.
Tack vare isolerade specialfordon kan arbetena utföras med spänning. Metoden kallas AMS av branschfolk och medför att de planerade driftavbrotten blir så få som möjligt.
För närvarande är cirka tio man, sex Vattenfallsmontörer och fyra inhyrda grävmaskinister sysselsatta i trakten av Åsbo.
Boxholmsområdet ingår i ett omfattande investeringsprogram för att förstärka elnätet på utsatta områden. Totalt satsar Vattenfall tio miljarder kronor under de närmaste fem åren. Förutom dessa arbeten pågår liknande projekt norr om Motala.
Vattenfall kan självfallet inte garantera att kunderna slipper strömavbrott helt och hållet men skulle trots allt ett fel uppstå, finns det tillräckligt många montörer för att ge en snabb hjälp, uppger Inge Johnsson.
Den kritik som Vattenfall fick efter avbrotten vintern 2003-2004 har påskyndat dessa förbättringsarbeten.