Ska jag vara ärlig har jag liksom många andra lite svårt för en del av BMW:s nya former, och inte blir jag mer övertygad av linjerna hos den nya 645:an. Men samtidigt vill man ju gärna att den som vågar gå emot strömmen i en alltmer likformad bilindustri ska lyckas.
Branschen behöver individualister och Chris Bangle är onekligen en av få. Frågan är hur länge han får hålla på. Det är uppror i delar av BMW-ledet och det går rykten om att han kan vara på väg ut i kylan.
Att BMW 645 Ci är ett tekniskt mästerverk råder det i alla fall ingen tvekan om. Fast bitvis har teknikraseriet gått för långt. IDrive-systemet är visserligen förenklat sen det introducerades i 7-serien men är fort- farande sanslöst krångligt. Man ska helst åka in på en p-plats och stanna där innan man ger sig på att ställa in exempelvis klimatanläggningen. Visst var det bättre på den tiden man ställde in radio, värme och ventilation med vanliga rattar?
Bilen är baserad på plattformen från den nya 5-serien, men har lånat V8-motorn från 7- serien.
En mäktig maskin som ger 333 hästar och långt mer prestanda än vad som går att använda på andra vägar än tyska Autobahn.
Och det är just på motorvägen som BMW 645 Ci hör hemma. Där åker man både stabilt och komfortabelt.
Det känns som om man skulle kunna sitta hur länge som helst bakom ratten, och köra så långt vägarna bär, utan att bli trött.
Men i stadstrafik är den klumpig och bökig. Sikten runt om är usel och man ser inte var bilen slutar vare sig fram eller bak. Parkeringsradar för 8 000 kronor extra är näst intill ett måste. Och att försöka få upp de jättelika dörrarna på en varuhusparkering utan lackskador kan vara en prövning.
Bilen är klassad som en coupe och är fyrsitsig, men egentligen är baksätet mer lämpat för en och annan varukasse. Ett barn trivs nog inte, eftersom utsikten är närmast noll. Apropå varukassar kan det dock konstateras att bagageutrymmet är hiskligt stort för biltypen. Den fula ankunge-stjärten medför i alla fall något gott.
BMW 645 Ci kostar i basut-förande 705 000 kronor, men ingen köper ju en sån här bil utan att plocka på lite extra utrustning. Och då fladdrar tusenlapparna snabbt iväg. Vår testvagn har en prislapp på 885 000 kronor.
Då ingår aktiv styrning, aktiva stötdämpare, xenonstrålkastare som följer rattrörelserna, 6-stegad automatväxellåda, röststyrt navigations-system och tv, parkeringsradar, farthållare, som också håller avståndet till framförvarande bilar, jättelik taklucka i glas, 19-tumshjul med mera.
Även om man avstår från en del av detta godis så blir BMW 645 Ci aldrig en bil för normalinkomsttagaren. Allting kring den här vagnen är dyrt. Ett avgassystem, utan katalysator och grenrör, kostar över 13 000 kronor.
Bara vinterhjulen till vår bil kostar 20 000 kronor.
En billigare version, med 6-cylindrig motor, är visserligen på väg, men under halvmiljonen kommer man inte.
Också en ännu värre modell, med V10-motor under locket, är i pipeline. Och den får, förstås, ett ännu högre pris än den här. (TT-Spektra)