Under skalet är dagens bilar mer lika varandra än någonsin förr. Ford, Mazda och Volvo utvecklar grunden för sin nya modeller tillsammans, liksom GM gör för sina märken, däribland europeiska Saab och Opel. För att hävda det egna varumärket har därför ytan blivit allt viktigare.
På bilsalongen i Stockholm, som pågår till och med 13 april, visar nästa generations bildesigner upp sitt sätt att arbeta. Åtminstone drömmer de om att jobba för bilindustrin. Konkurrensen om platserna är hård.
Nils Håkansson är modellör från Keramikskolan i Lidköping. Han och andra elever på skolan har för Saab och Volvo tagit fram mer eller mindre futuristiska modeller. På mässan arbetar han med sin egendesignade mittmotorsportbil.
Även om alla tillverkare försöker att vässa sin egen profil så är det vissa moderna linjer som går igen hos flera. En sådan är kombibilarnas utseende, där sidorutorna smalnar av baktill, något som syns tydligt på till exempel nya Honda Accord.
-- Det gör att bilen ser helt enkelt mindre och sportigare ut, förklarar Nils Håkansson.
Finländaren Pasi Paananen studerar vid designhögskolan i Umeå. Han försöker fånga en finska sporturtillverkaren Suuntos varumärkesidentitet i en bil.
-- Det blir en aggressiv off-road-bil, säger han.
Pasi tror nu inte att Suunto kommer att göra någon bil, men klocktillverkare har gjort det förut, när schweiziska Swatch och Mercedes i slutet av 1990-talet tog fram lilla popbilen Smart.
Att så många formgivare är intresserade av bilar kan tyckas märkligt.
-- Det är något speciellt att jobba med bilar. Alla människor har åsikter om dem.