Svensken letar upplevelserSvenskaungdomarsöker det unika

Svenska ungdomar har lagt till sig med forna tiders "medelklassvärderingar". Borta är massproduktionskonsumenten, nu är det individuellt och unikt som gäller.

Stockholm (TT)2003-09-30 04:42

När Thomas Fürth, docent i modern historia och forskningsledare på företaget Kairos Future, siar om framtiden gör han det åt skilda uppdragsgivare.

Fackliga organisationer och landsting vill veta hur de ska marknadsföra medlemskap och jobb framöver. Men den stora målgruppen för framtidsanalyser är företag som helt enkelt vill sälja och åter sälja.

Vilken konsumenttyp är du. Finns du inte med i listan så har analytikerna misslyckats ...

Vi konsumenter tillhör någon av typerna pryltoken, livsnjutaren, prisjägaren eller moralköparen.

Pryltoken lägger ner mycket pengar på att förverkliga drömmar och blir lycklig av att äga.

Livsnjutaren spenderar gärna och unnar sig vardagslyx.

För prisjägaren är pengar trygghet och han/han värdesätter långsiktiga investeringar. Moralköparen röstar med plånboken, köper etiskt och är en svårflörtad konsument.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!