Arla fälls för yoghurtreklam

Marknadsetiska rådet fäller Arla för det gamla påståendet i reklamen om att människorna i Kaukasus äter mer yoghurt och lever längre än andra.

Stockholm (TT)2002-11-12 05:05

Det är Röda Korset som gått i taket och anmält Arla för reklamen, skriver Råd & Rön.

Landet Abchazien på Kaukasus sluttningar ner mot Svarta havet är inte alls någon idyll där 150-åringar bara stoppar i sig nyttigheter. I Röda Korsets beskrivning talas det om hundratusentals människor på flykt i sitt eget land, hungersnöd, inbördeskrig och den allvarliga humanitära situationen.

Arla försvarar sig med att texten på yoghurtförpackningarna inte är reklam och att texten dessutom skrevs för länge sedan. Marknadsetiska rådet var enigt i sin fällande dom.

Konsumentombudsmannen har även anmält en reklamfilm från Samfood. Filmen visade en hockeytränare som förnedrade unga pojkar genom att utsätta dem för våld under träningen. I slutet av filmen bjuder tränaren en ledsen pojke på en smörgås, vilket ger intryck av att hans tidigare uppträdande kan ursäktas genom denna gest. Samfood har enligt rådet handlat i strid med god affärssed när man utformat en tv-reklam "utan vederbörlig känsla för socialt ansvar och på ett sätt som många reklammottagare torde uppfatta som stötande."

En tidningsannons för TV3:s dokusåpa "Baren" från april i år kritiserades för att den "förmedlar ett intryck av en överseende inställning till våld." Annonsen föreställde ett kvinnoansikte med blödande näsa och en rubrik som löd: " Nu har det roliga börjat."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!