Mopedförsäkring -- dyr trygghet

Mopedförsäkringar kan kosta 5 000 kronor eller mer om året -- men den som tar sig tid att jämföra mellan olika bolag kan spara en rejäl slant.

Stockholm (TT Spektra/ÖC)2003-01-07 05:27

-- Det kan skilja tusentals kronor i premie mellan olika försäkringsbolag, säger Mats Sjögren på Konsumenternas Försäkringsbyrå.

Alla måste ha en trafikförsäkring för sin moped. Det kan bli en stor extra kostnad.

Höga premier

-- Det är bland annat risken för personskador som gör att försäkringsbolagen har så höga premier. Tyvärr är det inte ovanligt att unga mopedägare råkar ut för svåra olyckor. Ibland med livslånga handikapp som följd. Det orsakar stora kostnader för försäkringsbolagen och gör att de tar ut höga premier, säger Mats Sjögren.

Vanligast är att det är dyrare att försäkra registrerade mopeder, men i undantagsfall kan det vara tvärtom. Försäkringspremien kan variera kraftigt mellan olika bolag och beroende på försäkringstagarens omständigheter. Därför lönar det sig att ringa runt och jämföra.

En annan omständighet som förklarar de höga premierna är att mopeder ofta är värdefulla och stöldbegärliga.

Mats Sjögren poängterar att det finns stora individuella variationer när det gäller kostnader för mopedförsäkringar.

-- Det blir avsevärt dyrare för en 15-åring i en storstad jämfört med en 40-årig mopedägare på landsbygden. Försäkringsbolagen anser att unga människor är en större risk jämfört med äldre med mer trafikvana.

Undersök marknaden

Den som satsar tid på att ringa runt mellan olika bolag och be om en offert kan spara tusenlappar. Däremot är försäkringsvillkoren för mopeder i grunden likartade, menar Mats Sjögren.

-- Det som främst kan skilja är storleken på självrisken. Där kan det finnas skillnader på ett par tusen kronor. Därför kan det vara viktigt att ta reda på vad som gäller för olika bolag innan man bestämmer sig.

Att ha mopeden oförsäkrad är straffbart. Enligt trafikskadelagen måste alla mopedägare åtminstone ha en trafikförsäkring.

-- Den ger ekonomisk ersättning för sakskador som mopedägaren vållat, och personskador på andra eller sig själv. För den som har en gammal moped som bara är värd någon tusenlapp kan det räcka att ha den trafikförsäkrad.

De som har mer värdefulla mopeder bör komplettera med en halvförsäkring, även om det gör premien dyrare. Den täcker kostnader vid stöld eller brand.

-- Dessutom ingår ett rättsskydd som vid tvister ger ersättning för eventuella advokat- och rättegångskostnader.

Trygghetsnarkomanen kan även skaffa en helförsäkring, men det kostar lite extra. Förutom det som tidigare är uppräknat innehåller den en vagnskadeförsäkring.

-- Den ersätter bland annat kostnader för skador på den egna mopeden vid trafikolycka.

Viktigt med rätt ägare

Mats Sjögren varnar att falla för frestelsen att skriva en förälder som försäkringstagare för att få billigare premie när det egentligen är ens barn som äger mopeden.

På Östgöta Brandstodsbolag påverkar inte åldern premien som för exempelvis motorcykel och bil.

-- Det innebär att man inte frestas att skriva en förälder som försäkringstagare för att få billigare premie när det egentligen är sonen eller dottern som äger mopeden, säger skadechef Anders Karlsson på Östgöta Brandstodsbolag

Det är viktigt att rätt ägare står som försäkringstagare. EU-mopeder måste ha samma namn i vägtrafikregistret som i försäkringsbrevet.

Efter nyår höjde Östgöta Brandstodsbolag mopedförsäkringen med några hundralappar till 4 400 kronor. Det gäller för en ny EU-moped (max 45 km/tim) som är helförsäkrad och ägaren, oberoende av ålder, bor i Linköping. När mopeden är två år eller äldre kostar premien cirka 3 200 kronor.

En mopedägare som bor på landsbygden kommer billigare undan. En ny moped får premien 3 300 kronor, och är den 2 år eller äldre kostar den 2 500 kronor. Självrisken är 2 000 kronor.

-- Mopedförsäljningen har ökat stort, och även antalet stölder med nästan 50 procent. Därför är premien hög, säger Anders Karlsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!