Det är ju inte bara hos Saab i Trollhättan som det råder svångremspolitik numera. Även många tjänstebilsinnehavare har blivit medvetna om att det börjar bli dyrt att hänga med i prestige- och prestandaraseriet.
9-3 1,8i är den första medlemmen i Saab-familjen på mycket länge som jobbar utan turbo. Den billigaste versionen har tills nu haft en överladdad 2-litersmotor på 150 hk och modellbeteckningen 1,8t. Den nya snikmodellen har en Opel-motor på 1776 cc som ger 122 inte alltför upphetsade hästar.
I och för sig sitter det Opel-motorer också i de övriga 9-3-modellerna, men där har ju Saabs egna motortekniker skruvat och filat för att värna märkets anseende. Inte minst när det gäller turbotekniken. Till 1,8i-modellen har man däremot hämtat en färdig Opel-motor från lagerhyllan i Rüsselsheim och stuvat ner.
Det är egentligen inget fel på den här motorn och bilen i övrigt har ju många erkända kvaliteter - men grejerna trivs inte riktigt tillsammans. Det blir lite "durrigt" och surrigt på vissa varv.
GM-cheferna i Detroit brukar ju gnälla på att Saabs tekniker skruvar och pillrar för mycket på sina produkter och här märks det att man tagit fasta på den kritiken. Man har tydligen helt struntat i finliret.
Men som sagt, en utmärkt bruksbil är det. Både för jobbet och för familjen.
Maskinen arbetar snällt på låga varv men kräver sedan mera varv än de överladdade turbosyskonen för att det ska bli någon fart på ekipaget. Och det gör att det blir något surrigt bakom ratten. Opels motorer är ju kända för att vara lite ociviliserade och i motorvägsfart blir det direkt störande.
Förutom surret fortplantar sig också ett resonansljud i karossen som inte borde ha varit allt för svårt att avleda, om teknikerna bara fått skruva lite till på motorupphängningarna.
Prestandamässigt är den här drivkällan dock fullt tillräcklig. Drygt 10 sekunder till 100 km/tim och en toppfart strax över 200 km/tim. Dessutom är den snål och nöjer sig med 0,8 liter milen.
För att hålla priset under 200 000 kronor har bilen rensats från de mesta. Till och med den hydrauliska styrservon som Saab slogs med näbbar och klor för att få behålla har här fått ge vika för Opels något billigare elservopump. Fast man måste köra som en biltjuv för att märka skillnaden.
Däremot är det nog feltänkt att inte låta antisladdsystemet ESP ingå i grundpriset. Saab bör värna sin säkerhetsimage. Nu kostar det 6 000 kronor extra.
Saab 9-3 är, som vi berättat förut, byggd på General Motors Epsilon-arkitektur, som också utgör grunden för nya Opel Vectra och flera amerikanska GM-bilar.
Saab-ingenjörerna har justerat chassidetaljerna, främst bakaxeln, på ett sätt som gör 9-3 till en ovanligt inspirerande vägvagn. De egenskaperna har inget med motoreffekten att göra och gäller således också 1,8i-modellen.
Man kan alltså ha riktigt kul med 122 hästar - om de nu bara hade varit lite mer tystlåtna.