Egentligen är det väl bara ett stort fel med BMW-familjens nye medlem - den golvar storebror X5! Och någon riktig terrängbil är det ju inte.
X3 skall alltså matchas som den fyrhjulsdrivna tuffingen i BMW:s minsta klass, 3-serien, men någonstans i utvecklingsarbetet växte bilen nästan ifatt storebror X5. Den är bara några centimeter mindre i ytterformatet men känns snarare större på insidan. Och mäter man bagageutrymmet så bekräftas det faktiskt - X3 sväljer 20 liter mer än X5.
Till råga på allt har X3 bättre köregenskaper och upplevs även som tystare och komfortablare än X5. Och medan X5 byggs i South Carolina i USA så kommer X3 att snickras ihop hos Magna-Steyer i Österrike.
Att BMW X3 uppför sig bättre på vägen än storebror förklaras nog främst av att konstruktörerna lyckats sänka tyngdpunkten ytterligare i den nya bilen. Motorn ligger lågt och det gör också hela drivsystemet.
I grunden är bilen bakhjulsdriven, men via en lamellkoppling förs kontinuerligt 40 procent av drivkraften över till framhjulen. Under förutsättning att alla fyra hjulen har normalt grepp. Blir det däremot slirigt och halt och något av hjulen får sämre fäste i underlaget så fördelas drivkraften snabbt om, dels mellan fram- och bakaxeln, dels mellan hjulen på samma axel. Det sistnämnda med hjälp av bilens elektroniska bromssystem, som bromsar det hjul som tenderar att spinna, så att differentialen för över drivkraften till det andra hjulet. Men det är knappast något unikt.
Bilindustrin älskar att kalla sina fyrhjulsdrivningssystem vid olika namn, fastän de oftast fungerar ungefär likadant, och BMW:s system har döpts till xDrive.
Men egentligen är ju det här ingen terrängbil. De köpare som kommer att ta ut sin BMW X3 i skogen kan förmodligen räknas på ena handens fingrar. Men den är duktig på halt och smetigt underlag, dels tack vare att xDrive jobbar mycket snabbt, dels tack vare det dynamiska antisladdsystemet som ser till att bilen håller önskad kurs. Sedan finns den så kallade nedförsbackekontrollen (hill descent control) som automatiskt bromsar bilens fyra hjul individuellt i branta och hala utförslut.
Det fungerar även om bilen börjar rulla baklänges i en backe. Systemet tar ner bilen i max 8 km/tim och ser till att den också kommer ner på rätt kurs. Men inte heller det är något nytt för BMW - Land Rover introducerade den tekniken för många år sen.
X3 saknar lågväxel och med manuell 6-stegad låda blir det svårt att köra i bökig terräng. Där funkar automaten bättre. Överhängen fram och bak är föredömligt korta, men eftersom axelavståndet är relativt stort är det lätt att bli hängande på underredet om krönen är branta. X3 har fått designchefen Chris Bangles motstridiga linjeföring, som vi delvis känner igen från både BMW Z4, 7-serien och 5-serien. Och ibland går form före funktion. De jättelika svarta plastsköldarna runt om X3 har fått en hylla utefter sidorna som samlar drivor av smuts och som man obönhörligen lägger byxbenen i när man ska i och ur bilen.