Nya VW är ingen folkvagn

Det var länge sen Volkswagen erbjöd billiga folkbilar, men nu håller märket på att etablera sig i den andra änden av prislistan. Högst upp. Så vem köper en VW Touran, när konkurrenterna är så mycket billigare och i några fall också bättre?

VW Touran utmanar klassledaren Renault Scenic och nykomlingen Ford C-Max. Men knappast med hjälp av priset. Och inte heller med utseendet.

VW Touran utmanar klassledaren Renault Scenic och nykomlingen Ford C-Max. Men knappast med hjälp av priset. Och inte heller med utseendet.

Foto:

Stockholm (TT Spektra)2003-09-19 06:08

Precis som Ford väntade Volkswagen länge på att ge sig in i den kompakta familjebussklassen. Egentligen kan man väl säga att Touran är en uppblåst Golf -- nya Golf, som kommer i höst. Högre och längre. Bättre takhöjd, bättre utrymmen och bättre lastkapacitet.

Och det är ett välgjort bygge med fint detaljarbete, även om designen är minst sagt feg. Feghet präglar också interiördesignen. Trots bra materialval, bra förarplats och massor av fack och avlastningsytor så känns det grått och trist. Volkswagen har uppenbart bestämt sig för att inte sticka ut -- utom när det gäller priset.

Dyrare än konkurrenter

Minst 20 000 kronor dyrare än både Ford C-Max och nya Renault Scenic, 30 000 kronor dyrare än Peugeot 307 SW och 40 000 kronor dyrare än Opel Zafira.

För ungefär samma pengar som nya VW Touran kan du få en betydligt större familjebuss ur samma familj -- Seat Alhambra. Den är ju som bekant identisk med VW Sharan.

Så en sak är kristallklar när det gäller nya VW Touran: Det är varumärket och inte priset som skall locka kunder.

Inte heller komforten, förresten. Det märks att de flesta VW-kunderna far fram på tyska autobahn. Sättningen är hård och dimensionerad för höga farter. Därmed blir den också vassare än konkurrenterna på krokiga vägar, om man vill pinna på lite.

Smidiga stolar

Touran är typgodkänd för sju, men den bakre stolsraden kostar över 6 000 kronor extra. Då går stolarna att fälla ner i golvet på ett smidigt sätt. Man slipper släpa dem i och ur bilen.

Vår provbil har den nya 1,6-litersmotorn med direktinsprutning, som är en ganska trist historia. Trött och arbetsovillig. Poängen med det motorkonceptet är ju att det ska spara bränsle och därmed minska utsläppen av avgaser, men i praktiken fungerar det inte särskilt bra.

6-stegad manuell växellåda är standard, men med den här motorn betyder det bara att man måste växla ännu fler gånger.

Den bästa motorn är 136-hästarsdieseln, och där funkar sex växlar perfekt, men då är priset på bilen uppe i 237 000 kronor. Ford C-Max, med världens kanske just nu bästa dieselmaskin, också på 136 hk och med partikelfilter, är 15 000 kronor billigare.

Fyra krockstjärnor

Adaptiva krockkuddar, sidokrockkuddar, krockgardiner och säkerhetsnackskydd fram är standard, liksom ABS och antisladdsystem. Ändå fick bilen bara fyra stjärnor i Euro NCAP:s krockprov, vilket borde ha varit en besvikelse för ett företag som vill profilera sitt säkerhetstänkande. Gissningsvis hinner man korrigera missarna (dåligt barnskydd och ingen bältespåminnare för passageraren fram) tills nya Golf står klar i höst. Värste konkurrenten på hemmaplan, Renault, har just nu ett försprång just på säkerhetssidan.

VW Touran är en bra bil, med bra säkerhet och bra köregenskaper, relativt bra driftskostnader och bra andrahandsvärde, men den är definitivt inte så mycket bättre än konkurrenterna som priset antyder.

Renault Scenic är i alla fall ett roligare köp och Ford C-Max ett vettigare köp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!