Lexus är ju som bekant Toyotas lyxbilsmärke och i USA har just RX-modellen blivit en braksuccé. Fast där heter den numera RX330, eftersom amerikanarna bekymrar sig mindre om bensinförbrukning än om cylindervolym. Så i deras RX-modell sitter det en 3,3-liters sexa på 233 hästar.
Bortsett från det bakre partiet, som blivit mer sluttande och gör bagageutrymmet opraktiskt, så kan nya RX300 vid en första anblick se likadan ut som den gamla.
Men börjar man kolla måtten så inser man att det är en i stort sett helt ny bil. Fast motorn, för att nu återkomma till den, är en gammal trotjänare, inlånad från Toyota Camry. Inte särskilt kraftfull om man jämför med exempelvis Volvos sexa i XC90, men mycket behaglig och mjuk i gången. En komfortmotor, helt enkelt.
Komfort kännetecknar för övrigt hela bilen.
RX300 kan inte konkurrera med exempelvis BMW X5 och Volvo XC90 när det gäller prestanda och köregenskaper.
Därtill är den för motorsvag och för mjuk i chassiet, även om man beställer bilen med luftfjädring (kostar 23 000 kronor extra). Men den är överlägset mest komfortabel i sällskapet. Det gäller inte minst ljudkomforten - RX300 är extremt tyst för att vara en bil av den här typen.
Och apropå ljud - satsa 129 000 kronor på Executive-paketet så får du, utöver luftfjädring, navigationssystem, backningskamera, kurvljus och världens bästa stereo signerad Mark Levinson!
Därefter kommer du aldrig mer att vilja spela dina plattor i hemmastereon.
Någon riktig terrängbil är inte Lexus RX300. Och vem vill egentligen ta ut en sådan här vagn i skogen?
Bilen saknar lågväxel, vilket är den första förutsättningen för att kunna ta sig fram i terräng, och dessutom är fyrhjulsdrivningssystemet inte alltför avancerat.
Det var faktiskt bättre i den gamla modellen, med en mittdifferential.
Nu arbetar systemet med hjälp av ABS-bromsarna, som håller igen det hjul som vill slira så att drivkraften överförs till motsatta hjulet via den ordinarie differentialen.
I grunden driver bilen lika mycket på både fram- och bakhjulen, men vid hård körning blir den understyrd och får samma karaktär som en framhjulsdriven bil.
Med luftfjädring kan man få en maximal markfrigång på 21 cm. Ungefär som på övriga så kallade stadsjeepar.
Grundpriset för den här bilen ligger på 408 400 kronor, vilket är mycket konkurrensdugligt i klassen, gissningsvis beroende av att den säljs i stora upplagor i USA.
Byggkvalitén är ju erkänt hög och bilen är känd för att aldrig orsaka sin ägare några problem. I standardutrustningen ingår automatväxellåda, aktivt antisladdsystem, klimatanläggning, nivåreglering, elmanövrerade stolar fram och xenonstrålkastare.