Fyllig och vÀlgrÀddad lÄngfranska

Redan den vanliga 307:an frÄn franska Peugeot var en vÀlgrÀddad fralla. Nu har de dragit ut den pÄ lÀngden och dessutom gjort den lite fylligare. En lÄngfralla som Àr nÄgot mitt emellan en kombi och en liten familjebuss.

STOCKHOLM (TT Spektra)2002-09-17 06:00

Konceptet hade sÀkert blivit en given succé, om det inte hade varit för priset. 40 000 kronor! SÄ mycket extra vill Peugeot ha för en 307:a som har dragits ut 22 centimeter pÄ lÀngden, blivit tre centimeter högre och fÄtt plats för tvÄ extra stolar dÀr bak -- och ett jÀttelikt glastak dÀr fram.

Det Àr ett pÄslag som Àr mycket större Àn vad konkurrenterna tar ut. Opel lÀgger pÄ 10 000 kronor pÄ sin familjebuss Zafira, som Àr baserad pÄ en Opel Astra. Mazda tar ut drygt 13 000 kronor för att göra en familjebuss av sin 323F. Citroën tar cirka 8 000 kronor mer för Xsara Picasso Àn för en vanlig femdörrars Xsara. Fast i fallet Peugeot 307 SW ingÄr de tvÄ extrasÀtena bak, konkurrenterna tar ut en slant extra i de fall det över huvudtaget gÄr att sÀtta in extrasÀten. Plus att övriga stolar Àr stÀllbara och flyttbara. Och sÄ Àr alltsÄ glastaket standard. Ett tak som inte Àr öppningsbart, inser jag efter mycket tryckande pÄ olika knappar. DÀremot kommer ett innertak med ett svagt brummande glidande och tÀcker glaset om man tröttnat pÄ att se moln och fÄglar.

Enklare version

Det kommer en enklare version av 307 SW nÀsta Är, utan glastak och med fem konventionella sittplatser, och dÄ blir pÄslaget inte mer Àn kanske 5 000 kronor. Sen hör det till saken att grundmodellen av Peugeot 307 Àr bra prissatt frÄn början, sÄ Àven i den hÀr lyxigare SW- versionen och med det hÀr stora prispÄslaget sÄ Àr den konkurrensduglig. Den Àr fortfarande billigare Àn exempelvis Renault Scénic, förebilden som nu börjar bli rejÀlt Älderstigen. 307 SW Àr ocksÄ mycket vÀlutrustad redan i standardutförande med antisladdsystem, antispinn, el- fönsterhissar, klimatanlÀggning, adaptiva krockkuddar, krockgardiner mm.

Om förresten nÄgon i dessa tider av förkortningar undrar vad SW stÄr för sÄ har vi svaret: ingenting!

Redan vanliga Peugeot 307 blev snabbt populĂ€r och Ă€r ocksĂ„ en kul bil att köra och en kul bil att se pĂ„. Även SW-modellen Ă€r underhĂ„llande, i alla fall med 2-litersmotorn (finns ocksĂ„ med 1,6-litersmotor pĂ„ 110 hk), och faktiskt Ă€ven lite stabilare i gĂ„ngen tack vare en decimeter lĂ€ngre axelavstĂ„nd.

Men vÀxellÄdan Àr lika seg. Kan vara vÀrt att satsa pÄ en automat. Förutom den lÀngre hjulbasen sÄ Àr konstruktionen densamma i SW som i vanliga 307. Eftersom den Àr 100 kilo tyngre sÄ har torsionsaxeln bak stramats upp lite och försetts med variabla stötdÀmpare, som automatiskt anpassar sig efter lastens tyngd.

Struttig bakvagn

Men Äker man ensam i bilen, utan last, blir bakvagnen lite struttig pÄ söndertrasade svenska lÀnsvÀgar. Peugeot 307 SW har Ànnu inte krocktestats hos Euro NCAP men konstruktörerna rÀknar med att den ska klara fyra stjÀrnor med rÄge.

Motorhuven Àr gjord i aluminium, skÀrmarna Àr gjorda i kompositmaterial och strÄlkastarna Àr monterade sÄ att de lossnar och trycks bakÄt vid exempelvis en krock med en fotgÀngare. Eftersom fransmÀn har för vana att utnyttja varje millimeter för att parkera och att man gÀrna backar tills det tar emot, sÄ Àr skyddslisterna runt om pÄ bilen och materialet i stötfÄngarna gjorda för att klara smÄknuffar, men för den som fegar finns nu backningssensorer för 4 000 kronor.

Vi har kört 2-litersmodellen och som nÀmnts gÄr 307 SW ocksÄ att fÄ med en mindre 1,6-liters bensinmotor, som dock blir lite vÀl klen om man verk- ligen ska Äka sju i bilen. Men sÄ finns förstÄs ocksÄ Peugeots prisbelönta HDI-diesel, som dock fortfarande Àr straffbeskattad trots att den Àr renare Àn en bensinmotor.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!