Finslipad hybridbil får godkänt

Det är tre år sen jag körde förra upplagan av hybridbilen Toyota Prius och sedan dess har väl egentligen ingenting hänt. Hos konkurrenterna. Så Toyota är fortfarande ensam herre på täppan när det nu är dags för generation två.

Stockholm (TT Spektra)2003-12-19 05:54

Fast ska man vara riktigt ärlig så har det ju inte hänt så mycket hos Toyota heller. Nya Prius är snyggare, modernare och rymligare, men tekniskt sett handlar det bara om finslipning.

Men Prius visar ändå att Toyota menar allvar. Är du spekulant på en sån här bil men tycker att den är lite väl dyr, så ska du veta att Prius inte precis är någon lysande affär för Toyota. Hittills har varje bil sålts med förlust.

Mindre utsläpp

På riktigt lång sikt är hybridtekniken inte heller någon lösning på bilens miljöproblem. Eftersom systemet bygger på två samverkande drivkällor, varav en körs på bensin, så är det fortfarande koloxid, koldioxid, kolväten och andra otrevligheter som kommer ur avgasröret.

Men det är i alla fall något mindre utsläpp än från en konventionell bil, även om förbrukningssiffrorna inte kommer ner till de som Toyota anger. Och i väntan på vätgasen så...

Under huven på Toyota Prius sitter alltså två motorer. En bensinmotor på 77 hästar och en elmotor på 68 hästar. Båda är kraftfullare än tidigare. Fast egentligen är det elmotorn som är starkast av de två - redan från start ger den ett vridmoment på 400 Nm. Mer än en Porsche 911 Carrera! Utan att det hörs. Bilen glider iväg helt ljudlöst.

Toyota Prius är både en seriehybrid och en parallellhybrid, vilket betyder att den kan arbeta med antingen elmotorn eller bensinmotorn, eller med båda samtidigt. Elektriciteten produceras av bensinmotorn, via en höghastighetsgenerator. Dessutom alstras energi när bilen bromsas eller rullar i nedförsbacke.

Överskottsenergin lagras i batteripacken under bilens bagagerumsgolv. Allt sköts automatiskt.

Godkänd komfort

För att det här ska fungera så körs Prius "by wire". Och med wire menas här elektriska ledningar - i stället för vajrar. Gaspedalen är alltså elektroniskt förbunden med motorn, liksom bromspedalens förbindelse med bromsarna och växelspakens förbindelse med växellådan. Dessutom är styrservon elektrisk, liksom P-bromsen.

Växelspaken ser inte precis ut som en växelspak. Möjligen som en växelspaksknopp, som sticker ut ur instrumentpanelen. Och man kan bara välja framåt eller bakåt - resten sköter elektroniken. Jo, det finns ett läge för motorbroms också.

Bilen har ingen konventionell växellåda utan en steglös transmission. Prius prestanda är acceptabla och komforten klart godkänd, men den elektriska styrservon tar effektivt udden av körupplevelsen.

Bättre än en tv-såpa

När bilen nöjer sig med endast elström stängs bensinmotorn automatiskt av, exempelvis så fort man stannar vid ett rödljus. Om strömmen inte räcker till börjar bensinmotorn jobba som ett litet elverk och när det behövs mera drivkraft går bensinmotorn också in och hjälper elmotorn med framdrivningen.

Processen går att följa på en liten bildskärm på instrumentpanelen och det är garanterat mera intressant än en svensk tv-såpa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!